Metal Gear jälleen kerran

Started by Kultamuna Classic, 13 July 2005, 20:25

Previous topic - Next topic

Kultamuna Classic

Täs olis mun arvostelu MGS3: Snake Eaterista. Oli pakko ostaa toi peli, vaikka kuvittelin voivani odottaa MGS3:Substistencea. :mrgreen:

Ei sisällä spoilereita.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater  PS2, julkaistu Marraskuussa 2005 Suomessa

(Käytetyt lyhenteet: Metal Gear Solid = MGS)

Elämme kylmän sodan aikoja, vuosi on 1964. Amerikan Yhdysvallat saa tietoonsa, että Venäjältä aiemmin loikannut tiedemies Nikolai Sokolov on joutunut takaisin Venäläisten käsiin suunnittelemaan painajaismaista joukkotuhoasetta. Niinpä CIA:n alaisuudessa toimiva salainen FOX-yksikkö Majuri Zero päällikkönään lähettää nuoren agentin ja ase-ekspertin, koodinimeltään â€?Naked Snakeâ€?, Venäjän viidakkoalueelle suorittamaan yhden miehen pelastustehtävää. Tehtävänä on auttaa Sokolovia pakenemaan Groznyj Gradin linnoituksen eteläpuolella sijaitsevasta aselaboratoriosta, ja saattaa hänet takaisin Yhdysvaltojen maaperälle. Snake tiputetaan jonnekin päin laboratoriota ympäröivää viidakkoa ilman varusteita, ja tästä seikkailumme sitten alkaakin…

Pelimekaniikka MGS3: Snake Eaterissa on ennestään tuttu sarjan aikaisemmista osista: hiiviskelyä, vihollisten yllättämistä & eliminointia, kiinnijäämistä, piiloutumista ja vielä vähän lisää hiiviskelyä. Nämä peruselementit yhdistettynä Hollywood-tasoiseen ääninäyttelyyn ja elämää suurempiin taisteluihin karismaattisia loppupomoja vastaan ovat onnistuneesti kantaneet sarjaa läpi kahden aikaisemman osan ja yhden remaken verran. Mitä uutta siis MGS3:Snake Eater tarjoaa pelaajalle?

Jo pelkästään ympäristön muuttuminen tehdaskomplekseista tiheään viidakkomaastoon tekee kokemuksesta hyvin erilaisen. Viidakossa hiiviskelyn lisäksi peli tarjoaa uuden, selviytymiseen painottuvan teeman: koska Snaken on määrä olla jättämättä itsestään mitään jälkiä, hänen tulee hankkia kaikki tarvitsemansa luonnosta aina ruokaa myöden. Viidakko onkin täynnä mitä erilaisempaa flooraa ja faunaa, jota Snaken tulee pyytää nälän iskiessä tai tehdäkseen itselleen muita tarvikkeita, kuten lääkkeitä. Jos Snake ei ruoki itseään, tai parantele taisteluissa jne. saamiaan vammoja, hänen suorituskykynsä laskee aina toimintakyvyttömyyteen asti. Metsästys ja keräily siis esittävät suurta roolia itse pelissä.

Viidakko kuhisee niin vaaratonta kuin vaarallistakin elämää, sääolosuhteet vaihtelevat ja maasto on hyvin monipuolista ja erilaista alueesta riippuen. Maaston vaihdellessa tiheistä metsistä aina järvialueisiin, avariin vihollisleireihin ja ansoitettuihin hiekka-alueisiin, tulee Snaken osata naamioitua erilaisten ympäristöjen vaatimilla tavoilla. Aina ei ole tarjolla sopivaa maantieteellistä näköestettä, joten Snake käyttääkin hyväkseen erilaisia kasvomaaleja ja maastospesifisiä univormuja, joiden avulla hän voi sulautua ympäristöönsä paremmin. Pelissä on mittari, jonka avulla on helppo valita optimaaliset maalit ja univormut. Onnistuneiden valintojen johdosta Snake voi olla lähes näkymättömissä viholliselta, vaikka tämä olisi hengitysetäisyydellä hänestä. Moinen â€?katoamistemppuâ€? onnistuu tietenkin vain erittäin suotuisissa olosuhteissa, joten ensisijaisesti on kuitenkin käytettävä kunnon piilopaikkoja.  

Taistelu ja lähikontakti vihollisen kanssa on toteutettu MGS-sarjan tuttuun tyyliin mallikkaasti, ja mukaan on heitetty muutama uusi liike ja tietenkin lisää aseita. Koska seikkailu sijoittuu 60-lukuun, on tekniikka luonnollisesti erilaista ja ennen kaikkea köyhempää: enää ei Snake voi orjallisesti luottaa aikaisempien osien Hi-Tech liikkeenpaljastimiin yms., vaan tarjolla on äänekkäitä ja epätarkkoja mittareita ja luotaimia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että on parempi tottua olemaan luottamatta näihin laitteisiin muuten kuin äärimmäisessä hädässä. Tämä tekee pelikokemuksesta suunnattoman erilaisen niille, jotka ovat tottuneet luottamaan liikkeenpaljastimiin MGS-sarjan edellisissä osissa, eli käytännössä suurimmalle osalle pelaajista. Nyt on siis tosi kyseessä, pojat!  

Lopputaistelut ovat innovatiivisia, hahmot ovat karismaattisia ja kiinnostavia, tarina on mielenkiintoinen alusta loppuun saakka sekä radion välityksellä käyty dialogi on laadukasta, viihdyttävää ja ennen kaikkea sitä on sopivasti. Välianimaatiot on myös jaksotettu antamaan pelaajalle taukoa intensiivisistä toimintaosioista juuri silloin, kun pelaajan tekeekin mieli ottaa hieman taukoa. Pelissä on lisäksi myös joitain pikkuominaisuuksia PS2-internet yhteyden omistajille, kuten ladattavia bonus-univormuja ja -kasvomaaleja. Nämä lisäominaisuudet ovat luonnollisesti vain hienoisena lisämausteena koko sopassa, eivätkä mitenkään elintärkeitä pelin läpäisyn kannalta.

Kaiken kaikkiaan Metal Gear Solid 3:Snake Eater on yksi vuoden ehdottomasti parhaista peleistä, ja pakkohankinta jokaiselle itseään kunnioittavalle pelaajalle.

Pisteet: 9/10

Arvostellut: p

Lumienkeli

#1
Kiitos tästä arvostelusta, mutta minä taidan odottaa sitä subsistenceä kun eihän minulla edes ole PS2:sta :)
Soredemo boku wa yattenai.

ParasiteX

#2
Itsekin olen tuon jo läpi pelannut. :|

Edit: Tämä melkein unohtui... http://www.konami.jp/gs/game/mgs3/english/
JOS olette jo läpäisseet MTG3:sen, niin kannattaa käydä tuolla ja mennä kohtaan "SECRET THEATER". Siitä vaan "Enter" ja vastatkaa kysyksiin, jotka varmistavat, että olette varmasti päässeet pelin läpi(tämä siis sisältää spoilereita). Elikkä sieltä löytää hauskoja MTG3 -vidoita, jotka pyörivät macromedia flashin kautta.
...älkää antako hämätä, että tyypit puhuvat japania, koska siinä on tekstityksetkin. :mrgreen:

A-Yty

#3
MGS 3 ,,/ . Paavo kertoi jo oikeastaan kaiken hyvistä puolista.

Miinusta :

Aiempaa runsaampi väkivalta















Naamiointikikkailu

Rassaa pidemmän päälle, kun vaihtaakseen naamiointia ympäristön mukaan täytyy hypellä valikossa

Tahaton koomisuus





















Näitä hassuuksia löytyy SE:sta vain vähän ja pelin tarina on mieleenkiintoinen, kuten Kojimalta sopii odottaakin, mutta joissain asioissa ajettiin hiukan pellolle.  :wink:

MGS 4 tulee muuten olemaan yksi PS3:n laukaisupelejä ja vähemmän yllättäen Kojima on pelin teossa mukana enemmän kuin koskaan aikaisemmin, vaikka miehen ei alun perin ollut tarkoitus olla kuin takapiruna ja tuottajana.

Täällä tulevasta pelistä keskustelua suomeksi ja jopa taidetta:

http://s6.invisionfree.com/Metal_Gear_F ... wtopic=834

Tämä kuva on tietenkin aiheuttanut eniten keskustelua tähän mennessä:

http://www.metalgearsolid.org/gallery/c ... igboss.jpg

Ananaz

#4
Hyvä arvostelu, Paavo. :)

Noin muutoin peli olikin kokonaisuudessaan varsin huima kokemus. Uudistukset toivat pelattavuuteen huomattavasti lisää syvyyttä kahteen edelliseen osaan verrattuna, pomotaistelut olivat entistä kekseliäämpiä ja hauskoja ja niissä hyödynnettiin pelin uusia ominaisuuksia todella oivallisesti. Tutkatta pelaaminen teki hiiviskelystä huomattavasti nautittavampaa ja palkitsevampaa (mikä tuli tosin huomattua jo MGS2:ssa), kun joutui oikeasti tähyilemään ympärilleen ja tutkiskelemaan vihollisten kulkureittejä. Stamina-mittari ja ruoan metsästäminen oli ihan mukava lisä sekin, mutta sen merkitys jäi hitusen laihaksi kun pelin viidakko ei kuitenkaan ollut niin laaja kuin sen tekijöiden mukaan olisi pitänyt olla, ja peli jäi kokonaisuutenakin melko lyhyeksi (vaikkakin edeltäjiään pidempi joka tapauksessa olikin).

Graafinen toteutus ja välianimaatioiden ohjaus oli edelleen hoidettu kunnon ammattitaidolla ja Härrikin teki musiikin saralla tällä kertaa jopa ihan mainittavaa työtä (ja ykkössäveltäjä Hibino piti korkeaa tasoaan yllä etenkin loistavilla Healing Radio -kappaleillaan!). Pitää myös  erikseen mainita, että mielestäni Snaken tukijoukko MGS3:ssa oli ehdottomasti parempi kuin kahdessa aiemmassa MGS:ssä ja älytöntä huumoria pullollaan olevien radiokeskustelujen seuraaminen ei kyllä ollut missään vaiheessa tylsää. Lisäksi radio ei onneksi piipannut tällä kertaa minuutin välein, eikä pelaajaa koskaan yritetä väkisin opastaa kädestä pitäen kuten MGS2:n raivostuttavissa "tiiäx miten kävellään!?", "osaax uida?!?!", "uskox että aseella voi ampua!!!1" -"neuvoissa".

Vaikka tietyt jutut jättivätkin vielä toivomisen varaa, oli MGS3 silti kokonaisuudessaan aivan verraton kokemus ja tulee suurella todennäköisyydellä jäämään parhaaksi tänä vuonna julkaistuksi peliksi. Odotan innolla Subsistenceä, notta pääsen kokemaan pelin uudella tavalla 3rd person -kameran johdosta. :}~~

Quote from: ""A-yty""MGS 4 tulee muuten olemaan yksi PS3:n laukaisupelejä
Rohkenen epäillä. Kojimahan taisi sanoa E3-messuilla, ettei pelin kehitystä oltu tuolloin vielä edes käytännössä aloitettu, joten on aika hankala kuvitella että peliä saataisiin reilussa vuodessa valmiiksi, ainakaan Kojima Productionsin laatustandardeilla.

Quote from: ""Parasite""Edit: Tämä melkein unohtui... http://www.konami.jp/gs/game/mgs3/english/
Japanilaiselta saitilta löytyy vielä neljä uudempaa videota, joita tuonne jenkkisaitille ei jostain syystä ole lisätty. Eivät edes vaadi kysymyksiin vastailua, mutta peliä pelaamattomien kannattaa silti jättää katsomatta. Helvetti että nauroin tuolle kivi-paperi-sakset jutulle.

//EDIT: Typojen yö, perkele!
A memory false as summer snow

Kultamuna Classic

#5
Minä taas väitän, että Snake Eaterissa on kolmikon jos ei selkeästi paras, niin ehdottomasti kuitenkin koskettavin tarina. Pelin tekijäthän olivat tarkoituksella "tyhmentäneet" tarinaa esim. Sons of Libertyyn nähden, sillä siinä tarina oli ilmeisesti sitten monelle Erkille liian monimutkainen, kuten Ananaskin tuossa jo raportoi.

Eli Snake Eaterin tarina oli koskettava, selkeä ja aivan mahtava IMO. Ymmärrän kyllä, että ihan älyttömän kimuranteista jutuista pitävät eivät ehkä saaneet nyt sitä, mitä odottivat, mutta tuommoiset tyypit nyt on marginaalipoppoota muutenkin. :mrgreen: Toisaalta, ei minulla mitään MGS2 tyyppistä tarinankerrontaakaan vastaan ole, mutta nyt oli kiva saada jauhettua tarina suhteellisen vaivattomasti. Vaihtelu virkistää.

Mutta ensimmäistä kertaa MGS sarjassa koin mark-out hetken: eli oikeasti välitin. Ja olin todella jännittynyt, järkyttynyt ja surullinen. Mikään peli ei ole saanut minussa aikaan näin voimakkaita tunteita ikinä. Siis tarinankerronnan puitteissa. Eli Lumienkeli, vastaus kysymykseesi "oliko tarina paras kolmesta" on hyvin subjektiivinen ja riippu paljolti henkilöstä, mutta minun mielestäni tämä oli ehdottomasti sarjan paras tarina.

Kultamuna Classic

#6
Muuten, mitä rankkeja olette saaneet MGS peleissä?

Muistaakseni MGS2: Sons of Liberty olin koodinimi "Rabbit" tai joku joka viittasi, että olen paska normaalipelaaja.

En muista mikä olin MGS:ssa, mutta tyyliin joku "pussy ass". Olen aika kertakäyttöinen pelaaja, en yleensä jaksa samoja pelejä hardcorettaa uudelleen, paitsi sitten vuoden parin päästä, jolloin olenkin jo sopivasti unohtanut kaiken, ja taas olen "pussy ass" rankkilainen.  :D  Näin suureen lukuun pääsin, kun vihollisleirialueella jäin kiinni synnyttäen Alert moden, mutta vieressäni oli sopivasti vihollisen oma raskaskaliiberi-konekivääri. Optimaalinen maastokin sattui olemaan vielä niin sopivasti, että taustani sekä oikea ja vasen puoleni oli maantieteellisistä syistä varmistettuja alueita, eli vihollinen ei voinut hyökätä muuten kuin suoraan edestäpäin.  Niinpä päätinkin kokeilla Metal Geareissa pannaan julistettua taktiikkaa, eli head on attackia. Kymmenen minuuttia ounailin sotilaita, joita tuli aina vain lisää ja lisää.  :o  Tästä tuli noin satakunta ruumista tjsp. :mrgreen:

Tietenkin voi olla, että tuo koodinimi "Crocodile" oli tällä erää synonyymi "pussy ass":ille.  :mrgreen:

Ananaz

#7
No joo, en minäkään välttämättä olisi MGS3:een kaivannut yhtä happoisia juttuja kuin MGS2:ssa, mutta minua lähinnä häiritsi juonen lyhyys ja, kuten jo sanoin, yllätyksettömyys. Pelissä ei kerta kaikkiaan tapahtunut mitään sellaista, mitä ei olisi voinut päätellä trailereista jo kauan ennen pelin julkaisua. Tokihan trailerit aina spoilaavat, mutta eiköhän se mene jo vähän överiksi, että paljastetaan tarinan rakenne ja tapahtumien kulku lähes kokonaisuudessaan, eikä faneilta oikein voi vaatia niiden katsomatta jättämistäkään. En edes tajua miksi Kojima lähti nyt tälle linjalle, kun MGS2:n kohdalla pelin kiistatta merkittävin muutos (Raiden) pystyttiin pitämään visusti salassa pelin julkaisuun asti.

Mutta olihan peli kieltämättä todella koskettava ja hienosti tunteisiin vetoava, vaikkakin vain Snaken ja Bossin osalta. Ikävä vain, että Ocelotia lukuunottamatta ne loput hahmot tuntuivat lähinnä ylimääräiseltä täytteeltä, eikä Solidusin ja Liquidin kaltaisista ikimuistoisista 'pahiksista' ollut tietoakaan.

Noh, turhapa tästä on enempää lähteä valittamaan, hyvä se oli tälläisenäänkin. Eikä minulla varmaan edes ole kauheasti varaa natista MGS3:sta, kun kaikesta huolimatta kuitenkin pelasin sen ensimmäisen kuukauden aikana vähintään 20 kertaa lävitse, mikä on kunnioitettavaa sikäli, että MGS2:sta lukuunottamatta mikään muu peli ei ole moiseen saavutukseen yltänyt. :}

Arvosanoja? MGS:ssä ja MGS2:ssa parhaat arvonimeni ovat useimmiten olleet juuri näitä "pussy ass" tasoisia. MGS3:ssa sen sijaan sain oikein FoxHound-arvonimen, peräti European Extremellä. Oli kyllä lopulta paljon helpompi kuin edelliset Metal Gearit.
A memory false as summer snow

A-Yty

#8
Kas, eversti Campbellkin vierailee pelissä, tosin vain äänenä:

SPOILERI:





Puukottakaa Ocelot hengiltä Virtuos Missionissa sen jälkeen kun olette tyrmänneet hänet.

Edit: Jaa, onhan se eversti kokonaisuudessaan pärstän kera tuossa Snake Vs. Monkeys - tsydeemissäkin.

Lumienkeli

#9
No minulle ainakin MGS 2 oli oikea yllätysten huippu, siis en tiennyt pelistä MITÄÄn muuta kuin sen Snake-skenaarion koska pelasin sitä demoa joskus joka tuli ZOE:n mukana. Joten jumankautsi mikä shokki tuli kun siinä tuli joku ihmeellinen tyyppi sinne pelattavaksi ja uskottelin kokoajan jotain että "tämä on vain joku alkujuttu, kohta pääsee pelaamaan snakella, mitä helvettiä miksi ei snake ole missään mitäää voi vitja ostin väärän pelin!!" <- ajattelin iha oikeasti noin ettei se voi olla mikään MGS 2 vaikka Raiden menikin hissiin ja tuli teksti että Metal Gear Solid 2 sons of liberty :D Ja sitten lopussa, voi perkele olenko itkua vääntänyt missään pelissä niin paljon?!? Ehkä jossain Suikoden 2:ssa enkä siinäkään niin paljoa koska ne hahmot itki niin varsin surullisesti! Aargh tunteiden suuruus saa minut tätä kirjotitaessakin kyyneliin :( Harmi jos kolmonen on tehty kaikkein eniten maanläheiseksi (paitsi ne hupsun näköiset bossit).
Soredemo boku wa yattenai.

Kultamuna Classic

#10
Quote from: ""Ananaz""Pelissä ei kerta kaikkiaan tapahtunut mitään sellaista, mitä ei olisi voinut päätellä trailereista jo kauan ennen pelin julkaisua. Tokihan trailerit aina spoilaavat, mutta eiköhän se mene jo vähän överiksi, että paljastetaan tarinan rakenne ja tapahtumien kulku lähes kokonaisuudessaan, eikä faneilta oikein voi vaatia niiden katsomatta jättämistäkään.

Kuullostaa kyllä aika epäammattimaiselta puskea teaser trailereihin tavaraa, joka spoilaa itse peliä noin pahasti, mitä Anskun jutuista voin päätellä... Harmittavaa kuulla, että reilu osa pelin viehätysvoimasta oltaisiin näin törkeästi pilattu. Noh, onneksi itselläni on erehtymätön vaisto mitä mediaa mistäkin satun/suostun seuraamaan. Esimerkkinä tuleva GQ:n Zelda: en yksinkertaisesti suostu katsomaan mitään muuta materiaalia kuin random screenshotteja.

Muuten, helvetin hyvä suoritus tuo sinun rankkisi MGS3:ssa, Ananaz!  :app:

Itse olen silti jotenkin niin kieroutunut, että vaikka tappamatta jättämisistä palkitaankin, niin haluan nukuttaa ensin "viattoman" sotilaan, raahata pusikkoon ja sitten LAHDATA tämän viidakkopuukolla!  :mrgreen:

Ai niin, Big Boss>>>>>>>>>>>>Solid Snake.

Kultamuna Classic

#11
Jahas, että Hyeena oltiin sitten tällä kertaa Twin Snakesin läpäistyäni.

 :?

A-Yty

#12
Quote from: ""Ananaz""Rohkenen epäillä. Kojimahan taisi sanoa E3-messuilla, ettei pelin kehitystä oltu tuolloin vielä edes käytännössä aloitettu, joten on aika hankala kuvitella että peliä saataisiin reilussa vuodessa valmiiksi, ainakaan Kojima Productionsin laatustandardeilla.

http://gamesradar.msn.co.uk/news/defaul ... ionid=1585

Kenties ei laukaisupeli, mutta ilmeisesti aikovat näyttää jo jotain matskua itse pelistä jo nyt. Tuskin sentään kuitenkaan valmiista tuotteesta. Eiköhän luvassa ole jotain samanlaista kuin Halo 2:n tapauksessa..

A-Yty

#13
Risoo jonkun verran, että tuli hätiköityä SE:n ostamisessa. En tuolloin vielä tiennyt, että Subsistencekin tulee vielä.  :whip:

Appetite

#14
Mgs sarjan kolmannen osan alussa häiritsi alkuun tutkan puute, mutta mitä pisemmälle pelasi sitä vähemmän sitä kaipasi. Hälytyksen tullessa piilopaikkaa oli vaikeampi löytää kun aiemmissa siksi peli meni itseltä tyyliin jos jokin liikkuu ammu se.
Hieno peli mutta yllätyksiä olisi voinut olla hieman enemmän tyyliin mgs kaksi, mutta muuten suosikki metal gearini heti ensimmäisen osan nintendo version jälkeen.

Perhana vaan kun Konamilla on ollut tapana tehdä MGS sarjan peleistä uutta versiota, jonka takia vielä en ole viitsinyt MGS sarjan kolmatta osaa ostaa. (onneksi tuttavani osti ja hyvällä suostuttelulla myös sen lainasi).
Noh jos Substencessä tosiaan on nuo molemmat msxn metal gearit mukana se on pakko ostos.