Castlevania: Lords of Shadow

Started by Rod, 04 June 2009, 02:14

Previous topic - Next topic

sonikki

Tervehdys vaan meikäläisen puolestakin! Monta vuotta on tätäkin sivustoa seurattu mutta nyt vasta tuli kirjauduttua :rf:

Mun on kyllä pakko mainita oma tyytymättömyyteni ko. peliin ::)
Ja hieman perusteluja:
Hahmot: itse päähahmo Gabriel näyttää hormooneja popsivalta bodarilta mikä suoraan sanottuna latistaa tunnelman heti kättelyssä (ihan niin kuin New Generation:ssakin vaikka pelillisesti se onkin varsin mainio). Viholliset on tällä kertaa suorastaan naurettavan kliseisiä ja pelatessa ei voi välttyä ajatukselta että pelaanko mä Lord of the Ring:ä vai Castlevaniaa niin musiikkien kuin grafiikkojen puolesta. Lisäksi GoW:sta ja SotC:sta varastetut kerrostalon kokoiset vihulaiset ei vakuuta.
Musiikit: aikaisemmista peleistä tutut tarttuvat melodiat loistaa poissaolollaan ja äkkiseltään ei tule mieleen yhtään Cassua yhtä lattealla soundtrackillä, onhan noista onnistuttu saamaan mahtipointiset ja spektaakkelimaiset mutta sopiiko ne sitten Castlevaniaan? Ei minun mielestä eikä tulisi mieleenkään kuunnella tätä OST:n muodossa toisin kun pelisarjan aikaisempia musiikkeja tulee kuunneltua lähes viikoittain ja esim. Yamanen tuotanto millä tahansa alustalla vie tätä kun pässiä narussa.
Grafiikat: kivaltahan tuo näyttää ja joissain kohdissa tarkkaavainen saattaa huomatakkin ripauksen Kojima Productionin kädenjälkeä vaikka pääasiallisesti Kojima Productions:n logo on lätkäisty peliin hakemaan hyväksyntää faneilta mutta siihen se sitten valitettvasti jääkin.

Voisin jatkaa aiheesta enemmänkin mutta kiteytän nyt tämän mun katkeran tilityksen tähän ja totean yhteenvedoksi: eli LotS on nykyiselle euroshopper-pelisukupolvelle suunnattu toimintapohjainen rip-off muista "hyviksi havaituista" peleistä missä HC-fanit on jätetty rannalle ruikuttamaan ja tätä teoriaa tukee myös myyntiluvut: oikeat Castlevaniat ei ole ikinä ollut mitään kassamagneetteja ja hyvä niin sillä tähän mennessä on vältytty tasasen tappalta perustuubalta mikä väsätään vain dollarin kuvat silmissä ilman että edes yritetään luoda mitään uutta.
Lisäksi pelin pisteitä ei ainakaa paranna julkaisuajankohta millä tarkotan muutamaa viikkoa Metroidin Other M:n jälkeen mikä siis oli sarjan HC-faneille suunnattu ja muutenkin varsin järisyttävä kokomus näin old school pelaajan silmissä.

Kiitos ja anteeksi :D

A-Yty

Tervetuloa. Ja videopelejä arvostellessa ei todellakaan tarvitse mielipiteitään anteeksipyydellä. Mielestäni Vaanijalassa on aina ollut tapana sanoa kohtuullisen suoraan mitä mieltä on myös Vanioista  :jees:

Sehnsucht

Juu kyllähän tuo on ihan erilaine ku noi vanhat vaniat, mutta pitää muistaa, että tuskinpa enää tullaan tekemään kyseisiä 2D tasoloikkia, koska ne ei vaan myy (karu totuus). Itse kummiski sen verran tuosta pelistä tykkäsin, että pelasin jo pleikkari platinumi!

Ananaz

Quote from: "Sehnsucht"Juu kyllähän tuo on ihan erilaine ku noi vanhat vaniat, mutta pitää muistaa, että tuskinpa enää tullaan tekemään kyseisiä 2D tasoloikkia, koska ne ei vaan myy (karu totuus). Itse kummiski sen verran tuosta pelistä tykkäsin, että pelasin jo pleikkari platinumi!
Ovat kuitenkin myyneet riittävästi, että niitä kannattanut noinkin pitkään tehdä. Enpä ihmettelisi ollenkaan, jos Metroidvaniaa nähtäisiin jatkossakin 3DS:llä, vaikka MercurySteam jatkaakin sarjan kotikonsoliosien parissa.

Itsellä on nyt menossa viitoschapterin alussa ja paras 3D-Cassuhan tämä odotetusti on ollut. Peli eittämättä lainaa aineksensa varsin selkeästi monestakin viime vuosien suositusta toimintaseikkailusta, mikä ei sinänsä haittaa koska toteutus on ajoittaisia kamera- ja ruudunpäivitysongelmia lukuunottamatta kautta linjan loistavaa ja mielestäni pelin tunnistaa yhä hyvin Castlevaniaksi vähintäänkin asetelman ja visuaalisen designin puolesta. Kentät ovat hyvin suunniteltuja ja vaihtelevia, taistelusysteemi erittäin toimiva niin joukkomätöissä kuin kaksintaisteluissakin, ja suhde taistelun, tasoloikinnan/kiipeilyn ja tutkiskelun ym. välillä on saatu mielestäni aika mukavasti tasapainoon. Ylivoimaisesti heikoin lenkki tähän asti on ollut Picardin nolot tilannekatsaukset _joka_ kentän jälkeen. Ovat parhaimmillaan surkuhupaisan kuuloisia, eivätkä oikein edes anna pelin tarinaan muuta kuin vaikutelman siitä, että Zobekilla on ihan tajuton Man Crush Gabrielia kohtaan.  :?

PS. Ja peli on ihan sairrraan kaunis, niin teknisen toteuksen kuin kuvasuunnittelunkin puolesta.
A memory false as summer snow

Ananaz

Pelin loppu.  :hehe:

Juoni ansaitsee kyllä erityismaininnan olemalla vieläkin typerämpi ja huonommin kirjoitettu kuin mikään mitä IGA:lta on tähän asti nähty.  :mrgreen: Aivan käsittämätön sekasotku surkeata kirjoitusta, hajanaisia viittauksia vanhaan sarjaan ja ennalta-arvattavia, mutta kehnosti pohjustettuja juonikäänteitä. Ja tahattoman hauskaa narraatiota Patrickilta, joka on vieläpä juonellisesti täysin perusteetonta. Loppuratkaisu sentään tuli sen verran puun takaa, että on ainakin mielenkiintoista nähdä mihin suuntaan MercurySteam jatko-osan kanssa menee.

Ihan hyvä peli kaiken kaikkiaan, mutta ikävästi latistui loppua kohden. Puolivälin linnaosio oli pelin ehdottomasti pelillisesti sekä visuaalisesta parasta ja ennen kaikkea castlevaniamaisinta antia, joten oli aika pettymys kun sen jälkeen oli vielä laitettu pari melko tylsää ja irrallista aluetta. Kunpa olisivat tajunneet miettiä kenttäjärjestyksen uudestaan, tai vaikka jättäneet pois kokonaan. Etenkin viimeinen alue oli kauttaaltaan pelin heikoimpia mielestäni.
A memory false as summer snow

A-Yty

A-Yty

Äkäisen nörtin lyhyt analyysi pelin alkuosista:

http://www.cinemassacre.com/2010/11/17/ ... ew-levels/

Kyllä mulle tulee tuosta aika GoW-fiilis, sanotaan mitä tahansa. Tuossa vähässä mitä näin Castlevaniamaisinta olivat susihirviöt, pimeä kylä ja kirkkomainen ikkuna jonka läpi hyppää :|

VTS

Quote from: "A-Yty"Äkäisen nörtin lyhyt analyysi pelin alkuosista:

http://www.cinemassacre.com/2010/11/17/ ... ew-levels/

Kyllä mulle tulee tuosta aika GoW-fiilis, sanotaan mitä tahansa. Tuossa vähässä mitä näin Castlevaniamaisinta olivat susihirviöt, pimeä kylä ja kirkkomainen ikkuna jonka läpi hyppää :|

Itse olen myös aikalailla samaa mieltä Jamesin kanssa. Sama se pidetäänkö sitä ns. oikeana Castlevaniana, se on silti hyvä peli. Toivotaan nyt kuitenkin, että tulevat DLC:eet toisivat edes hitusen enemmän sitä vanhaa Vaniaa.

A-Yty

Tota väriskaalaa kun katteli niin se näyttäis aivan liian värikkäältä. Kaikki on niin fantasiaa. Pelanneet voisivat kertoa että onko tuossa missään välissä esim. hautausmaita tai vankityrmiä. Mitään goottihenkistä. Mitään Castlevaniamaista ympäristöä.

AVGN:stä puheen ollen, sen Cassumaratonin jälkeen(kin) ei voi kuin ihailla vuosienkin jälkeen SCVIV:n tunnelmaa. Se on aivan ainutlaatuinen.

http://www.youtube.com/watch?v=t0myhqezd-s

http://www.youtube.com/watch?v=zidVDQSsotM

Kun on katsellut noita LoS-peluuvideoita ja lukenut Vanistien kommentteja niin tuntuu aivan helvetin paksulta että Cox väitti että peli ottaisi mallia Superista :|

A-Yty

Hah. Vaikka tuo God Mask ehkä silkka muovinen turhake olikin tuossa Euroopan Collector's Editionissa niin näemmä sekin olisi kannattanut ostaa uutena aikanaan jostain jos keräilyä varten olisi halunnut. Nyt sitä sitten tietenkin kaupataan Ebayssa 100+ dollarin hintoihin.

Rod

Uutta DLC-traileria.

[youtube:246g900m]http://www.youtube.com/watch?v=t82VKayCMMs[/youtube:246g900m]

Quote from: "A-Yty"Hah. Vaikka tuo God Mask ehkä silkka muovinen turhake olikin tuossa Euroopan Collector's Editionissa niin näemmä sekin olisi kannattanut ostaa uutena aikanaan jostain jos keräilyä varten olisi halunnut. Nyt sitä sitten tietenkin kaupataan Ebayssa 100+ dollarin hintoihin.
Ei tuo kissanaamio muovia ainakaan ole, kun painoa löytyy melko paljon. Tuosta voi kyllä tulla melko muikea harvinaisuus, josta voi 10+ vuoden jälkeen nyhtää tuohta. :nerd: [spoiler:246g900m]Tai sitten jää pelkäksi verkonpainoksi.[/spoiler:246g900m]

A-Yty

Onko sulla tuo? Ebaytä kun kattoo niin kyllähän siitä nyhdetään jo nyt  :|

Rod

Jep, sain ennakkotilattua ajoissa. Harmittavasti on BBFC-versio. :ei:

A-Yty

Mistä ennakkotilasit? Gamestopista?

Rod

GAMEsta. Tuolta löytää melkein kaikki uudet spessut, eikä tarvitse pelätä tullia. :jees: