Main Menu

Viikon peli

Started by Christophe, 27 March 2006, 11:05

Previous topic - Next topic

Christophe

#15
Tämän keskustelun seurauksena päädyin tilaamaan Panzer Dragoon kakkosen japskiversion 8 eurolla. King of Fightersit siirtyi nyt sitten myöhempään ajankohtaan. Kotelon ja levyn kuvitus on kuitenkin tuossa niin hieno, ettei voinut vastustaa. Euroversio on kyllä ihan hieno sekin. hmm Nyt puuttuu vielä Ortan japskipainos...

Lumienkeli

#16
Muistelisin että Saksan eBaystä saisi halvalla Sagaa, en tosin tiedä onko se saksankielinen. Katsoin sinne niin nyt ei ollut kuin demolevy tarjolla mutta kaikkia muita sai, pal ja japanilaisina versioina.
Soredemo boku wa yattenai.

Christophe

#17
http://www.lemon64.com/reviews/view.php?id=146

Viikon peliksi nostetaan nyt vihdoin Broderbund Softwaren Raid on Bungeling Bay Commodore kuuslootalle. Moby Gamesin linkki kattaa jo englanninkielisen arvostelun ja kuvia pelistä. Pelistä ei kuitenkaan saa juuri minkäänlaista käsitystä pelaamatta sitä itse.

Pelissä tukialukselta yksi kerrassaan operoivat omat helikopterit koittavat tuhota vihollisen ylivoimaisen armadan. Se, missä tämä peli poikkeaa tavanomaisesta shootterista  on ensinnäkin liikkumisen vapaus ja toisaalta taustalla kytevä strateginen minipeli. Tavallaan kyseessä on hienostunut kivi-paperi-sakset leikki.  Pelaaja voi itse päättää, käykö vihollisen lentokenttien kimppuun ja estää näin vihollisen lentokoneitten hyökkäykset omaa tukialusta vastaan. Siinä sivussa pitää ehdottomasti estää vihollisen taisteluristeilijän valmistuminen: se nimittäin tekee vesille laskun jälkeen kertalaakista selvää omasta tukialuksesta. Toisaalta pääkohteena ovat vihollisen kuusi tehdasta. Mitä enemmän tehtaita on toimintakunnossa, sitä nopeammin vihollinen korjaa vaurionsa ja kehittelee uutta sotateknologiaa. Sodan edetessä yksinäinen helikopteri saa vastaansa yhä pahempia helvetinkoneita, joista suihkarit ja risteilyohjukset ovat kaikista inhottavimpia. Tehtaitten liepeitten sulkutuli riipii myös jyvät akanoista.

Kun oma kopteri on saanut kuolettavan osuman ja syöksyy syöksykierteessä maahan, niin on mahdollisuus paljastaa todellinen karvansa ja tehdä hurja kamikaze-syöksy päin vihollisen taistelualusta, josta saattaa tuhota kokonaisen tykkitornin ja pakottaa laiva näinollen telakalle korjauksiin. Pienellä tuurilla kamikaze-syöksy voi myös tuhota pahoin vaurioituneen vihollistehtaan ja olla näin hyvin merkittävä sodan loppua ajatellen.

Peli erosi aikalaisistaan eniten siinä, että taustalla tapahtui koko ajan paljon, eikä peli pysähtynyt odottamaan pelaajaa, vaan eteni täysin omalla painollaan. Pelaajan harteilla oli kuitenkin sodan kulun kääntäminen itselle edulliseksi. Pienet, hienot yksityiskohdat ja loppuunsa saakka hiotut detaljit aseteknologiassa tekivät tästä pelistä helmen kuuslootan sotapelien joukossa. Kopterin ohjaus oli nerokas ja oli tavallaan Zero Gunner 2 pelin kunniakas edeltäjä innovatiivisen helikopteriohjauksen suhteen.

Peliä ei saa tänä päivänä ostettua kovinkaan helposti, mutta sitä on mahdollista kokeilla emulaattorilla tai pienellä viitseliäisyydellä myös aidolla koneella. Jos pelaat peliä peeceellä tv-outin kautta, niin muista kytkeä myös joikkari, jotta voit kokea pelin, kuten se on tarkoitettu ;)

Will Wrightin myöhemmät edesottamukset ovat varmasti miltei kaikille tuttuja. SimCityn siemen kyti Raid On Bungeling Bayn maailmassa ;)
http://www.will-wright.com/willshistory2.php

Lumienkeli

#18
Minulla oli tuo peli nesillä jollain 190-in-1 cartilla. Se oli tosi vaikea, en koskaan päässyt siinä kovin pitkälle... Niitä tehtaita sain tuhottua kai jonkin verran mutta sitten ne lentokoneet tuli ja jossain välissä aina lentotukialukseni tuhottiin. Se oli surullista ja pelottavaa :(
Soredemo boku wa yattenai.

Christophe

#19
Pelistä on myös kolikkopeli-versio, mutta siitä ei ole edes valokuvaa KLOV:issa.

Christophe

#20


Nyt ei olisi oikein aikaa tähän, mutta Daraku Tenshi : The Fallen Angels pitää tuoda esiin ennen kuin mahdolliset pcb:t vajoavat unohduksen suohon ;). Peliä saa tarjota minulle!

Peli ei koskaan saanut kotikonejulkaisua, joka luonnollisesti söi sen tunnettavuutta isolla kädellä. Kyseessä on siis tyypillinen kulttipeli: se tuli vain kolikkopelinä, joka sekin oli vain pienellä levikillä. Harrastajajoukko jäi siis väistämättä pieneksi, mutta sitäkin fanaattisemmaksi.

Peli on 2d-tappelupelien aatelia niin taustojen, kuin myös hahmojen osalta. Pelihahmojen profiileissa on mukavasti särmää, nämä ovat todellakin langenneita enkeleitä. Jokaisella hahmolla on puhuttelevia komboja, mutta ei mitään yliluonnollisiä 50 metrin hyppyiskukierrepotkuja ilmassa kuitenkaan. Pelissä puhuttelee sen realistisuus ja liikkeiden uskottavuus. Valitettavasti en nyt ehdi ylistää peliä enempään, mutta jos kuulut niihin, joka hankki 32-bittisen pelikoneen juuri mättöpelien takia, niin kannattaa ehdottomasti miettiä keino päästä tutustumaan tähän loistavaan peliin! Linkeissä on epävirallinen kotisivu pelille, josta kannattaa katsoa ainakin hahmoesittelyt.

http://darakutenshi.4t.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Daraku_Ten ... len_Angels
http://www.klov.com/game_detail.php?let ... me_id=7513

Christophe

#21
Sana on tässä aiheessa harvinaisen vapaa, jos haluat tuoda esille omia (liian?) vähälle huomiolle jääneitä suosikkepelejäsi ;)

Christophe

#22
Kiitos hienosta arvostelusta. Tämä olisi auttanut suuresti, kun pyörittelin peliä alelaarin ja kourani välillä. En kyllä epäillyt pelin hyvyyttä muutenkaan, mutta aikaa on niin kovin vähän nykyään pelaamiseen. Varmasti tulee peli nyt kuitenkin haettua, kun kerkiää ;).