Main Menu

GBA pelejä

Started by Kultamuna Classic, 08 April 2006, 23:35

Previous topic - Next topic

Kultamuna Classic

Mitäs kaikkia hyviä GBA:lla onkaan? Tuhansia pelejähän tolla on, itse pelannut ehkä paria kymmentä, jos sitäkään.  :[

venzetti

#1
Sonicit on ihan pelattavia. Kuru Kuru Kururin on hauska ja addiktiivinen. Sit ne jotkut ihme Castlevaniat on kans hyvii.

Christophe

#2
Gunstar Heroes oli itseasiassa pienoinen pettymys. Kuten eräässä kuuluisan jenkkiportaalin arvostelussa todetaan, niin siinä koitetaan hieman keinotekoisesti ratsastaa edellisen osan maineella ja sitten arvostelija jostain syystä vielä vertaa peliä Mamen runsaaseen pelitarjontaan genressä ja toteaa pelin olevan tässä valossa hieman keskinkertainen. Omassa tiedossani ei kuitenkaan ole Mame-porttia GBA:lle, joten tämä on hieman turha rinnastus. Totta kyllä, että edes GBA:n pelitarjonnan terävimpään tasoloikkakärkeen ei ylletä. Peliä kuitenkin pelaa ihan mielellään, kun unohtaa turhat odotukset ja keskittyy pelaamiseen. Vaikeustaso hieman heittelee.

GBA Sp:n parasta antia Cvanioitten ohella ovat kiistatta Metroid-pelit. Kun SNES kuoli virallisesti, niin GBA Sp jatkoi loistokkaasti parhaimpien 2d-tasoloikkien sarjaa muutamalla todella upealla osalla ja vieläpä kunniakkaasti Nintendolle tyypillisessä moduuliformaatissa. Itse olen nauttinut suuresti Metroid Fusionista ja Zero Missionista.

Oma lukunsa on sitten koneen laadukkaat ropet. Shining Wisdom saattaa porttauksena häpeään jopa alkuperäisen MD-pelin ollen nätimpi ja kivempi pelata. Muutenkin käsipeliin ropet ja FF:t istuvat hyvin. Zeldat ovat aina hyviä ja Zelda Minish Cap on todella mukava peli, jos vain sietää vielä hiippa-pipoa.

GBA mullisti käsitykseni siitä, että käsikoneelle voitaisiin tehdä hyvä shootteri. Ei todellakaan kannata mennä Iridionia edemmäs kalaan ja Iridion II on mielestäni sarjan paras osa, pesten jopa DS-jatkeen mennen tullen. Ok. On GBA:n voimin todistettu, että käsikoneella voi toden totta pelata shootteria, mutta se Nanostrayn juuttaan stylys on kyllä shootteriin kerta kaikkiaan liikaa! Shootterin tärkein elementti on kyllä edelleen kookas tikku, joka pysyy jäykkänä loppuun saakka :D
Final Fantasy Tactics Advance
Golden Sun
Iridionit
Shining Wisdom

Nes Classics-sarjasta ainakin (ellei jo ole aitoja):
Excite Bike
Ice Climber
Xevious

Toki koneelle on tsiljoonia hyviä pelejä, kun ottaa huomioon, että Sp:llä myös kaikki aikasempien osien pelit on pelattavissa. (Ketju menee rikki vasta DS:llä, mutta se ei enää olekaan aito pieni Pelipoika.)

Kuulen, miten henkeä haukotaan siellä ja täällä! Tämä ei ole mikään ultimaattum-lista. Jokainen voi jatkaa omien suosikkien listaamisella. R-typet varmasti ansaitsevat maininnan myös, kuten monet muutkin.

Christophe

#3
Haa! Täydellisyydestä ollaan vielä kaukana, mutta Guardian Heroes kannattaa hankkia nimenomaan osaksi kokoelmaa ja mieluiten kelmutettuna ;). Ei ole edes käynyt mielessä pelata peliä... Ilmeisesti Suomen maahantuoja poisti oletuksena kelmut täkäläisistä kappaleista? itse en ainakaan täältä löytänyt peliä kelmuissa, mutta enpähän muutenkaan yleensä osta pelejä Suomen hinnoilla.

Pelillisiä arvoja löytyy kyllä sitten enemmälti muista listaamistani peleistä, worry not.

Q

#4
Toimiiko japanilaiset originaali-GB:n pelit eurooppalaisella GBA:lla?

Lumienkeli

#5
Toimiihan ne. Paitsi Microlla koska se ei tue GB/GBC-pelejä.

Omat suosikkipelit GBA:lla: Pokémon Ruby/Sapphire (ei Leaf Green/Fire Red koska ne on vain remakeja), Castlevania Aria of Sorrow, ja ehdoton suosikki Wario Ware! Sitä uutta Twistedia en ole koittanut mutta ainakin alkuperäinen ensimmäinen Wario Ware on tosi mukava peli. Snes-käännöksistä Zelda 3 ja Yoshi's Island on ainakin mahtavia.
Soredemo boku wa yattenai.

Q

#6
Quote from: "Lumienkeli"Toimiihan ne. Paitsi Microlla koska se ei tue GB/GBC-pelejä.

Hienoa. Ostin Castlevania Legendsin japsiversion. 529 Taiwanin uutta dollaria. :weed:

Jos jollain olisi tuo GBA SP myynnissä, niin olisin kiinnostunut.

-Zero-

#7
Mun lemppari GBA pelejä on Pokemon emerald, Castle Vania Circle of the moon, harmony of dissonance ja aria of sorrow. :whip:

Christophe

#8
Quote from: "gaibon"Oikeastaan Sword of Mana on ihan kiva GBA peli vaikka ei ole saanut suuremmin kannustusta lehdistöltä. Hahmonkehitys toimii ja jokaiselle aseelle on oma taitoleveli. Grafiikat palettisävyisiä ja musiikki menee. Silti välillä käy tylsäksi ja kun mukana on kaksi hahmoa, toinen voi juuttua jonkin esteen taakse, mutta se kuitenkin palaa perään kun siirtyy seuraavaan ruutuun.

Niin ja Cristophe. En ole ihan oikea Treasure fani kun en ole voinut hankkia GBA:lle pelejä kun sellaista ei ole ollut. Olen emuilla pelannut Gunstarit (molemmat) ja Advance Guardian Heroesia vähäsen. Alkuperäinen Guardian  Heroes kyllä kiinnostaisi mutta ei ole Saturniakaan  ???

Saturni on kyllä kiva koje. Viime peijaisissa Muto möi niitä 20e/kpl. Minulla on parjattu kakkosmalli uudesta saakka ollut ja mitään harmia ei ole koskaan ollut. Gba Sp alkaa olla kiven takana. Ostaisin itse uuden koneen pikseliviallisen tilalle, mutta kun samaan hintaan saa jo DS:n, niin en osaa perustella tarvetta itselleni :(

Minua kiinnostaisi Marvelin Ironman-peli, mutta onkohan 19e kuitenkin vähän liikaa. Entäs, jos en pidäkään pelistä?

Q

#9
Quote from: "Christophe"Saturni on kyllä kiva koje. Viime peijaisissa Muto möi niitä 20e/kpl.

Ohhoh. Tuonkaltainen tarjous olisi kyllä hyvä porkkana osallistua tämänkertaisiinkin. Harmittaa kun tuli tuo Saturnikin myytyä rahanpuutteessa. Off-topicia juu.

Christophe

#10
Aasinsiltaa Segan koneisiin voi rakennalla ainakin sillä perustelulla, että GBA:lle on hieno versio MD:n Shiningista. (Rescurrection of the Black Dragon). Minä muuten ostin Peijaisissa Mutolta Nes:sin 20 eurolla ja vaikka minulla oli pari jo ennestäänkin, niin tämä Puuhiksen vanha kone osoittautui niin hyväksi, että se jäi omaan kokoelmaan modauksen jälkeen.