Silent Hill - ketju osa 2

Started by A-Yty, 30 August 2005, 21:16

Previous topic - Next topic

A-Yty

Kakkonen on sarjan paras, ykkönen kakkonen ja kolmonen..noh, ei silkkaa kakkaa, mutta ei kyllä varmaan paraskaan osa. Neljäs on vielä pelaamatta ja taidan vaivautua hakkaamaan kolmosesta vielä ainakin kaksi eri loppua.

Jees, eli pääsin minäkin vihdoin testaamaan paljonpuhuttua ja -parjattua kolmososaa. Metrotunneli oli kuin olikin vähintään niin ikävä kuin osasi puheiden perusteella odottaakin. Ehkä yksi pelin suurimpia kompastuskiviä. Ratkaisu, jolla sieltä pääsee etenemään..se oli sen verran epälooginen, että oli turvauduttava läppäreihin.  :whip:

Kolmosen tarina ei itsessään ole paha, mutta kerrontatapa mättää. Asiat selitetään vähän turhan tarkasti, kun esim. tuo SH-kultti, "The Order", esitellään tarkemmin. Se, että pääosassa on ykkösosasta tuttu Tiedätte-kyllä-kuka, ei ole itse asiassa paha idea jatkolle. Hänhän on ikään kuin Soma Castlevaniassa.

Spoiler: ShowHide
Olisi ollut mukava nähdä Harryn kuolevan hieman..dramaattisemmin (tosin, mieluiten olisin halunnut hänen elävän :|

Harry oli silti mukava nähdä, muodossa jos toisessa. Mutta kun kerta viitsittiin tarinallinen jatko tehdä, olisi hänen voitu sallia edes vilahtaa muistikuvissa tai pitää koskettava jäähyväispuhe Heatherille. "Cheryl..use the necklace.."  :|


Mikä mätti ja pahasti; Heatherin asenne. Hän oli ja on muuten hyvä protagonisti, mutta suhtautuu vähän turhan kevyenoloisesti synkkään harhailuunsa.
Spoiler: ShowHide
Esim. ekassa mahdollisessa pelin lopussa se valesäikäytys ei sovi TODELLAKAAN sarjaan, puhumattakaan siitä hiusväriheitosta.


Silti, Heater <3 :blush:

Tosin, Heatherin rautahermoisuutta selittää osaltaan se seikka, että hän
Spoiler: ShowHide
on Alessa ja siten tottunut Silent Hillin painajaismaiseen todellisuuteen.


Mikä toimi parhaiten: tunnelma, jumalauta. En olisi uskonut, että kakkosesta onnistuttaisiin vielä parantamaan kuvallisen ja äänellisen maailman muuttamisesta vielä synkemmäksi ja ahdistavammaksi, mutta kolmonen onnistuu siinä. Kakkonen on toki edelleen mielestäni sarjan parhain peli, mutta kolmosen eduksi täytyy lukea (tosin, myös teknologian edistymisen edesauttama) ilmiasu.

Spoiler: ShowHide
Esim,Valtiel kuristamassa "ikuisesti" sairaanhoitajan ruumista ja heiluttaessa punaista verhoa kahden sätkivän jalkaparin edessä on kyllä ehdottomasti yksi mieleenpainuvimpia näkyjä, mitä olen videopelissä ehtinyt näkemään. Hitto, se oli karmivampaa kuin useimmissa kauhuelokuvissa.


Kakkosen suurin plussa: tarina. Paras. Olen selittänyt tämän sen verran monta kertaa, että palaan siihen varmaan uudelleen vasta, kun olen pelannut neljännen läpi. Lyhyesti: upea peli, yksi parhaimmista videopeleistä ikinä.

Ykkönen: kärsii ainoastaan vanhentuneista grafiikoista. Kaikki muu on oikeastaan kuten pitääkin.

Keskustelkaa sarjasta. Mitä olette pelanneet, mitä piditte? Mitä tuumaatte sarjasta ylipäätään?

Q

#1
Olen pelannut ykkösen kerran läpi, kakkosen Xboxilla, PS2:lla sekä PC:llä, ja kolmosta puoleenväliin. Näistä on parhaiten toiminut Silent Hill 2, jossa todellakin on kaikki kohdallaan. Pelikokemus on antoisa varsinkin kun ymmärtää juonen kiemurat. Pakko myöntää, että kakkosen "arkipäiväinen" stoori miellyttää itseäni enemmän kuin ykkösen ja kolmosen kulttipelleillyt.

Ykkösestä jäi parhaiten mieleen synkkääkin synkempi sairaala, ja saman rakennuksen
Spoiler: ShowHide
"labyrintti", jossa kaluttiin pelissä aikaisemmin esiintyneiden huoneiden läpi.
Kakkosen ympäristö olikin jo mieleenpainuvampi.
Spoiler: ShowHide
Maanalainen vankila oli eräänlainen ahdistavuuden huipentuma.
Pelissä esiintyvä teloittajahahmo on aivan ykkönen mitä videopelimaailman vihollisiin tulee.

Kolmosessa taisin jämähtää sinne metrokäytäviin, mutta mitä nyt tuli sivusta seurattua, niin ihan kiintoisalta peli näytti, vaikka kakkososasta tuttu sairaala oli aika löyhä ratkaisu. Pakko myöntää että traileria kuukausia ihalleeni vähän petyin, kun se nyrkkeilevä hamehemmo olikin sellainen perusvihulainen, josta selviää ohi juoksemalla.

Nelosen saatan hankkia, jos ostan tuon PS2:n CoDia varten.

Puranne

#2
Ykkönen on paras kauhupeli mitä on ikinä tehty ja tuskimpa parempaa tullaan koskaan tekemäänkään. Kakkonen tuntui jotenkin laimealta, niin en jaksannut sitä muutamaa tuntia pidempää tahkota. Kolmosta ja nelosta en ole edes kokeillut eikä oikeastaan kiinostakkaan.

Lumienkeli

#3
Minä olen pelannut kaikki Silent Hillit lävitse, ja ööh :) Kakkonen ja kolmonen ovat minun mielestä parhaita.

Silent Hill 1 oli kyllä kaikkein kovin pettymys, oli suuria odotuksia sen suhteen mutta kun oli ensin pelannut lävitse osat 2 ja 3 niin se oli kyllä tylsyyden huipentuma. Alussa on aika jännää mutta samanlaisia nuo kaikki osat on että on joku rakennus tyyliin koulu tai sairaala, ja sitten kolutaan jokainen huone lävitse. Ja sitten on se pakollinen harhailu kadulla tai vastaavassa "labyrintissa" kuten metro. Tarinat on kaikissa ihan ok, ja kakkosessa on paras kun se on sillain ihmisläheisempi.
Soredemo boku wa yattenai.

A-Yty

#4
En varmaan itsekään pitäisi ensimmäistä osaa erinomaisena, jos olisin pelannut ensin jotain myöhemmistä osista.

Kultamuna Classic

#5
Himottaisi tuo kolmonen, mutta taitaa jäädä Huuto.net ostokseksi. Sitten joskus. Kakkonen on, ja pelasin läpi eli hyvä oli! Ykköstä joskus pelaillut ennen PS2:en julkaisua, ja ruma oli. :P

En muista Silent Hill 2:den juonesta mitään, paitsi sen muijan ja ördäävän läskin. Oliko siinä edes mitään juonta, muutakuin aargh mis mun muija on, aargh joku kolmioäijä & aargh mihin mun pitää mennä seuraavaks? :mrgreen:

Selittäkääs se! :x

Q

#6
Quote from: ""Kultamuna""Selittäkääs se! :x

[spoiler=:53p2q5jg][spoiler:53p2q5jg]James tappoi muijansa, muttei itsekään hyväksy tekoa, ja palaa kaupunkiin ei ehkä niin järjissään etsimään vaimoa. Pelissä on useita vihollisia ja elementtejä, jotka symboloivat Jamesin tekoja. Vihulaiset lienevät Jamesin mielen tuotoksia. Sivuhahmoilla on myös omat stoorinsa.[/spoiler:53p2q5jg][/spoiler:53p2q5jg]

Kultamuna Classic

#7
No huh huh!  :?

Lumienkeli

#8
Tuossahan se oli hyvin selitetty. Kakkosessa on erittäin "aikuismainen" juoni ja tekee siitä sarjan parhaan osan. Ääniraita on kaunis ja synkkä ja kaikkea. Suosittelen soundtrackia kaikille joilla järkeä päässä on, tai ei :p
Soredemo boku wa yattenai.

Kultamuna Classic

#9
No älkää sitten pakottako minua ostamaan SH3:sta! :x

A-Yty

#10
Quote from: ""Kultamuna""No älkää sitten pakottako minua ostamaan SH3:sta! :x

Elä osta, mutta pelaa silti.  :brow:

Kultamuna Classic

#11
Ei tollasta piratismia tueta! >O

A-Yty

#12
Quote from: ""Kultamuna""Ei tollasta piratismia tueta! >O

Piratismia ei tueta.  :weed:

A-Yty

#13
Quote from: ""Qualtagh""
Quote from: ""Kultamuna""Selittäkääs se! :x

Spoiler: ShowHide
James tappoi muijansa, muttei itsekään hyväksy tekoa, ja palaa kaupunkiin ei ehkä niin järjissään etsimään vaimoa. Pelissä on useita vihollisia ja elementtejä, jotka symboloivat Jamesin tekoja. Vihulaiset lienevät Jamesin mielen tuotoksia. Sivuhahmoilla on myös omat stoorinsa.

Spoiler: ShowHide
SH1:een ja SH3:een liittyen:

Samaa on vihjattu myös näissä osissa. Ykkösen "kurjin loppu" näyttää Harryn kuolleena maasturin ohjaamossa, vihjaten että kaikki tai ainakin osa tapahtui vain hänen mielessään.

Kolmosessa Vincent ihmettelee (joko kammottaakseen Heatheria tai aidosti yllättyneenä) kun Heather ilmoittaa "tappaneensa hirviöitä". Kun Heather järkyttyy, Vincent väittää vain pilailleensa.

Nelosessa on varmaankin samankaltaisia vihjauksia.

A-Yty

#14
http://www.lotusreaver.com/index.php?section=gal_01

Tuo Eddie-kuva on aivan ehdoton.  :mrgreen: