Castlevania speedrun

Started by MASTER-88, 10 August 2006, 13:11

Previous topic - Next topic

MASTER-88

Onko teistä kukaan harrastellut Castlevania speedruneja? Itse olen muutamia speedruneja Castlevania aria of sorrowista. Speedrun tarkoittaa sitä että kuinka nopeasti selvität pelin läpi.

********SPEEDRUNIT*************

PÄIVITYS: 1.5.2007.

Castlevania Aria of Sorrow (GBA)

Soma hard mode (best ending/Chaos voitettu):0.37.45 (Master-88
Soma hard mode new game+:0.21.53 (Master-88
Julius hard mode kaikki pomot tallentamatta: 0.19.32 (Master-88

Boss rush mode Soma: 1.25.38 (Master-88
Boss rush mode Julius: 3.59.48 (Master-88

Castlevania Portrait of Ruin (DS)

Paras aika Jonathanilla: 1.13.24 (Master-88

**********************************************

Eilen sain työstettyä tuon alle 40 minuutin hard moden juoksun, joka todella oli helvettiä. Hävisin WR ajalle hieman yli minuutin, vaikka tarkotukseni oli parantaa se, sillä taisin löytää hieman nopeamman tavan. Mahdollisesti PAL versiossa on hieman joku kohta hitaampi, kuten lyönti nopeus tai jotain.

Tässä juoksussa käytin melko hulluja trickejä, kuten pelasin Julius taiston ja Chaoksen toka vaiheen viimeisellä energialla +lubicant sielulla ja leveleillä 20. Lubicant sielu kun nostaa tehoa mitä vähemmän sinulla on energiaa. Skippasin myös flying armorin eli hyppäsin linnan sisään Gravekeeperillä ja otin Combat kniwen vihollisesta. Tätä käytettiin myös WR juoksussa. Myös claim solasis ja undine on skipattu niinkuin WR juoksussa, Itse vain ostin mind uppeja ja otin red minotaurin ja manticoren ja ennen aikaisen lubicantin Arenasta, näitä ei WR juoksussa käytetty.

Maailman ennätys olisi varmaan mennyt rikki, jos olisin ollut kärsivällisempi, mutta hieman liian laiska olin kuitenkin. Hallitseva WR juoksiakin pelästy kun minä kolmen päivän työllä sain niin lähelle oman aikani, sillä hän oli työstänyt omaansa kuukauden. Hän aloitti eilen parantamaan omaansa, saa nähdä toteuttaako hän minun kaavaani. Olisi mukava saada nimensä edes jonnekkin, vaikka uuden WR kaavan löytäjänä.

Kerttokaa omia Castlevania speedrun kokemuksia. Aivan mistä Castlevaniasta haluatte.
Minun speedrun ajat
http://galleria.suomi24.fi/MASTER-88
Huonot poistettu

Q

#1
Käytetäänkö noissa yleisesti tallennusmahdollisuutta ja videon leikkausta? Tuntuu meinaan aika mahdottomalta ettei tekisi yhtään näkyvää virhettä pelin läpäisyn aikana. Itse en ole näitä harrastanut, tosin nauhoitin joskus videon jossa läpäisin Dracula's Cursen sangen tyylikkäästi, mutten en saanut koodattua sitä tarpeeksi pieneen muotoon.

MASTER-88

#2
Quote from: "Qualtagh"Käytetäänkö noissa yleisesti tallennusmahdollisuutta ja videon leikkausta? Tuntuu meinaan aika mahdottomalta ettei tekisi yhtään näkyvää virhettä pelin läpäisyn aikana. Itse en ole näitä harrastanut, tosin nauhoitin joskus videon jossa läpäisin Dracula's Cursen sangen tyylikkäästi, mutten en saanut koodattua sitä tarpeeksi pieneen muotoon.

Ei käytetä, paitsi TAS juoksuissa, joita on archive orgissa, näissä käytetään savestatea ja slowdownia. SDA:n WR ajat ovat täysin virallisesti konsoleilla pelattuja ja rikottavaksi tarkoitettuja. Olen itsekkin päässyt hyvin lähelle toisia aikoja.

Peli tallennusta saa käyttää, eli tallennus pisteitä, joita löytyy pelinvarrelta. SS juoksussa pelataan taas tallentamatta ilman mitään pelistä löytyviä tallennus pisteitä.

Yleensä joka juoksussa on jotain pikku virheitä, mutta WR pelaajat pelaavat tosiaan melko virheettömästi, ainakin useimmiten.

Itse en ole videoita tehnyt, sillä niitten tekeminen tuntuu hyvin monimutkaiselta, mutta yritän rikkoa WR aikoja ja etsiä uusia kaavoja, kuten nyt tuossa AOS juoksussa.
Minun speedrun ajat
http://galleria.suomi24.fi/MASTER-88
Huonot poistettu

MASTER-88

#3
Onkos teistä kukaan ajatellut kirjoittaa Castlevania sequence breakeja tänne Linnavaanijat sivulle?

Niitä on MM: Castlevania Circle of moonin Dash boot skippaus ilman glitchejä. Temppu on paha pikku veli skippas dash bootsit ja kaikki panssarit ja potionit ja kortit ja pelasi normal modella minimaalisena (low-% juoksussa). Hän ei ottanut yhtään Hearth, HP ja MP max uppia. Hän on maailman paras Circle of moon pelaaja. Parempi kuin kukaan SDA:n WR sivustolla. Kukaan ei edes uskonut hänen tulostaan todeksi, mutta näinhän itse sen omin silmin, kun hän hyppi Chapel towerin ilman dash bootseja käyttämällä kick bootseja ja kimmottamalla itsensä bloody swordien avulla ylimille tasanteile.

Aria of sorrowin sequencebreakkeihin kuuluu flying armor skippaus ja undine skippaus. Muita varsinaisia ei taida olla, itse harrastan ainoastaan Aria of sorrowia, vaikka tosin pelaan itse enemmän Metroideja kuin Castlevaniaa. Metroid SBreakit ovat laajempi kokonaisuus, vaikka kyllä niitä Castlevaniastakin löytyy.

Dawn of sorrowissa voi puolestaan skipata seuraavat pomot: Puppet Masterin Gergothin ja Rahabin kun käyttä Cinqued veitsen erikois hyökkäystä kytkimiin. Näin saa avattua portit toiselta puolelta ja tricki on sallittu ja kätevä speedrunnauksessa

Succubus warp glitchillä, joka ei ole sallittu virallisissa speedrunnauksissa voi saada uskomattomia aikaiseksi, kuten voittaa Boss rush moden tappamatta yhtään pomoa. Oma testi tulos taisi olla jotain 40 sekuntia.

Eli voiko saitille kirjoittaa Sequence breakeja? Täälä on paljon asiaa Castlevanioista, mutta vaikka palsta on täynä Castlevania mestareita, niin kukaan ei ole vielä kirjoittanut Sequence breakeja tai glitchejä tuone sivustolle.
Minun speedrun ajat
http://galleria.suomi24.fi/MASTER-88
Huonot poistettu

Q

#4
Quote from: "MASTER-88"Eli voiko saitille kirjoittaa Sequence breakeja? Täälä on paljon asiaa Castlevanioista, mutta vaikka palsta on täynä Castlevania mestareita, niin kukaan ei ole vielä kirjoittanut Sequence breakeja tai glitchejä tuone sivustolle.

Sivustolta puuttuu tällaista materiaalia, koska vaikka tekijätiimi tietääkin yhtä sun toista Castlevanioista, ei kukaan taida harrastaa tosissaan nopeusjuoksua. Tietysti voit itse kirjoittaa asiasta - julkaistaneen varmasti.

MASTER-88

#5
Viikonlopun jälkeen voisin muutamia juttuja kirjoittaa. Pikku veljen täytyy antaa tarkempia ohjeita Circle of moonin sequence breakkeihin, mutta muuten homma sujuu itseltäni hiton hyvin, kun olen harrastellut näitä pitemmän aikaa.

Minnekkäs minä näitä voisin kirjoittaa? Voisin näitä alkaa kirjoittelemaan, mutta kirjoitanko ne tänne foorumille, josta sitten modet laittavat ne sivulle, vai onko sivustolla joku kohta jonne niitä voi kirjoittaa?

En ole ikinä kirjoittanut mitään minnekkään sivulle joten voin kuulostta hölmöltä, mutta kertokaa kuinka vosin toimia?
Minun speedrun ajat
http://galleria.suomi24.fi/MASTER-88
Huonot poistettu

Q

#6
Sivustolla on tekijätiimin käytössä kätevä systeemi, millä pystyy hallitsemaan vähän kaikkea, mutta helpoiten lähetät tekstejä Rodille sähköpostilla.

MASTER-88

#7
Quote from: "Qualtagh"Sivustolla on tekijätiimin käytössä kätevä systeemi, millä pystyy hallitsemaan vähän kaikkea, mutta helpoiten lähetät tekstejä Rodille sähköpostilla.

Jep kiitti tiedosta. Katsotaan tässä milloin aikaa ja motivaatiota on tarpeeksi, niin voisin väsäillä noita Sbreakkeja. Hänen sähköposti osoite löytyy varmaan hänen profiilista.
Minun speedrun ajat
http://galleria.suomi24.fi/MASTER-88
Huonot poistettu

MASTER-88

#8
Anteeksi tuplapostaus. Mutta vielä olisi tässä yksi kysymys.

Lähetänkö minä kunkin pelin Sequence breakit erikseen sähköpostina vai samanaikaisesti? Näyttää siltä että lähetän ne erikseen, koska uskon että ne tulevat erilisille sivuille, vai kuinka? (eli tulevatko Aria of sorrowin sequence breakit tänne sivulle?)
http://www.linnavaanijat.com/aos

Olen tehnyt nyt Aria of sorrowin trickejä, sähköpostiin en ole vielä laittanut, koska en tiedä lähetänkö kaikkien pelien sequence breakit samanaikaisesti sähköpostina vai eri aikaisesti, vai onko se aivan sama?

Kuulosti sekavalta, mutta ymmärsittekö mitä tarkoitin?
Minun speedrun ajat
http://galleria.suomi24.fi/MASTER-88
Huonot poistettu

Rod

#9
Voit lähettää sitä mukaan kuin valmistuu. Luultavasti nuo naputellaan sivuille sivuston ulkoasun vaihdoksen myötä, joka tapahtuu noin parin viikon päästä, jos hyvin käy.

Quote from: "MASTER-88"Lähettelen tuossa jossain vaiheessa, myös muitten Vanioitten SBREAKKEJA, kunhan nuo olisi menneet onnellisesti perille.

Posti tuli perille.

MASTER-88

#10
Aria of sorrowin sequence breakit on nyt lähetetty, RODILLE sähköpostina. Lähetin ne copy paste systeemillä, en tiedä olisiko pitänyt lähettää liitteenä, mutta se ei kuitenkaan onnistunut, automaatti asetuksen tai oman osaamisen toivossa.

Lähettelen tuossa jossain vaiheessa, myös muitten Vanioitten SBREAKKEJA, kunhan nuo olisi menneet onnellisesti perille.

EDIT:
Castlevania Circle of moonin trickit on laitettu sähköpostiin. Oli monen tunnin urakka kirjoitta ne. Vielä on tulossa Dawn of sorrow, jos tässä jossain välissä ehtii.
Minun speedrun ajat
http://galleria.suomi24.fi/MASTER-88
Huonot poistettu

MASTER-88

#11
Tulipas taas speedrunnattua new game + Hard mode uusiksi Castlevania Aria of sorrowissa. Viime juosku oli tehty kesällä.

Maailmanennätystä ei tullut, syynä tuo hidas PAL- versio, sillä ei vaan kertakaikkiaan pääse niin nopeasti kuin USA tai Japanin versiolla.

Paras aika New game+ Hard mode: 22.16

-1.05 minuuttia parempi kuin edellinen ennätys. En käyttänyt glithejä, mutta sequence breakkeja kyllä, kuten gravekeeper dashia/flying armor skippauksen. ja Undine skippauksen.

Väli ajat:

save 1: Chapel 02.19
save 2: Clock tower ennen Deathia: 08.24
save 3: Deathin jälkeen: 09.08
save 4: Arena Ennen Balorea: 12.52
save 5: Arena Baloren jälkeen: 13.54
save 6: Top Floor ennen Grhamia: 15.25
save 7: Floating Garden ennen Juliusta: 17.35
save 8: Chaotic realm alku: 18.33
save 9: Ennen Chaosta: 19.52

Clear time: 22.16

New game+ on siitä kiva että pelissä on kaikki sielut, itemit alussa, aseet ja panssarit myös. Levelit ovat nollassa, mutta muuta ei tarvita. Valitsen kategoriaksi hardin, sillä siinä loparit ovat sitkeämpiä ja mielenkiintoisempia.

21.xx on ainakin mahdollinen euroopan versiolla, mutta sen täytyy olla todella vaikeata. Käytin pelin sisäistä kelloa, tässä on se hankala puoli, että kun valitsee new game+ muodon niin kello ei nollaudu. Minä tallensin pelin kohdalle 29.00.00 ennekuin valitsin new game+ muodon, näin aika oli helppo katsoa läpäisyn jälkeen, joka oli 29.22.16.

Kokeilkaa laittaa paremmaksi, ja katsokaa toimiiko nuo minun sequence breakit teillä.

EDIT:
Vielä vedin Clock towerin kohdalta uusiksi minun kopiodulla tallennuksella aikaan

-21.53
-23 sekuntia nopeampi loppu. Käytin yhdessä etapissa uutta ideaa ja muissa meni hieman puhtaammin kuin viimeksi. Chaos on ärsyttävä ja hankala. Käytin ainoastaan 1 energia pykälää enrgiaa tässä, paitsi otin joskus nopeasti Hi potionin kun huomasin pomon hyökkäävän kohti. Tämän jälkeen vedin spoiled milkin taas jotta saan viimeisen energian itselleni. Näin lopari kuolee nopeammin kun käyttää vielä lubicanttia. Tuossa pomossa voi saada ainakin 10 sekuntia paremman, koska tuo on niin sattumanvarainen tapettava.

Mutta hienoa 22 alitettu. Voisin alittaa vielä joskus 21.30 aikarajan.
Minun speedrun ajat
http://galleria.suomi24.fi/MASTER-88
Huonot poistettu

MASTER-88

#12
Ajattelin eilen suunitella jonkilaisen speedrunin Portrait of ruiniin. Tosin peli on minulle todella tuntematon eikä ole kauheasti kokemusta siitä. Toivottavasti en unohtele mitään tärkeää. En ajatellut vetää nyt mitään huippu juoksua, vaan katson jonkilaisen reitin, jolla vedän pelin läpi aikaa vastaan.

Jos ihmisillä on ideoita jotka nopeuttavat peliä, niin kertokaa tänne.

Minä olen aloittanut näin

Save 1 Ennen Dullahia: 6.25

Juu melko keskinkertainen etappi, menin kahdesti hieman väärään suuntaan, mutta en rajusti vaan sillei, että nurkan taakse. Se City of Haze on pirunmoinen sokkelo. Ne reitti valinnat sakottivat noin 10 sekuntia yhteensä. Mutta annetaan anteeksi tässä testi juoksussa

Save 2 Kauppa huone Entrance: 9.12

Dullahin vedin claymorella ja apuri käytti tome of armsia. Hain kirveen City of Hazesta, en tiedä että onko tarpeellinen. Otin matkalla tulevat taidot, kuten Acrobat skillin ja push skillin. Teleporttasin pois ja menin kauppaan ostin pari potionia ja toniccia ja tallensin.

Nyt seuraavaan etappiin kuuluisi Behemot ja Buried Chamber. Minä ajattelin käyttää kirvestä Behemottia vastaan, sillä se vahingoittaa pomo 22+22 energiaa + apurin lyönnit. Ajattelin hakea offensive formin Buried Chamberista, sillä se nostaa tehoa, mutta valitettavasti se sijaitsee aika pitkän backtracking takana, eli ehkä sen hakeminen on hyödytöntä.

Cestus täytyy ainakin hakea, sillä minä todella ihastuin sen aseen tehoon ja nopeuteen. Uskon sillä olevan hyötyä jatko osioissa.

Näillä mennään alkuun. Peli on valitettavan tuntematon, siitäkään syystä en nyt sekunteja ala katsomaan, sillä uskon että unohdan hakea tarpeellisia palkintoja ja pilaan tämän speedrun yrityksen siihen. Olen vetänyt pelin vain kerran läpi joten ehkä ei olisi ollut vielä otollinen aika speedrunille, mutta kokeillaan nyt.

Mutta otan nopeus ideoita vastaan jos jollain niitä on. Kaikki tehoa nostavat ja hyödylliset keinot tänne.

EDIT:
Nyt on save käytetty ennen Sandy gravesin bossia. Aikaa on mennyt 21.46. Joo kävi pieni kämmi tuossa matkalla kun unohdin aktivoida 2 teleporttia tuolta pää linnan puoleleta. No siitä tulee melko pitkää backtrackkia, mutta testi juoksuhan tämä. Jos kaava toimii, niin teen sitten sen kunnon speedrunin.

Hain 1000 bladesia sandy gravesista, on jotenkin sellainen tunne että tekevät ne pomosta nopeamman tappaa. Tavan hitistä se vastus vaurioituu 25 pykälää, eli voin vain kuvitelle kuinka vähän se vahingoittuu cap 1 hardilla.
Minun speedrun ajat
http://galleria.suomi24.fi/MASTER-88
Huonot poistettu

MASTER-88

#13
Minun uusi aikani on Potrait of ruinissa perus pelillä.

-1.13.24

24 minuuttia edellistä nopeampi. Käytetty uutta reittiä (WR reittiä), eli skipattu Behemot ja keremit. käytin niiden skippaukseen partner hyppy trickkiä, jonka avulla pääsen ilman tupla hyppyä great stairwayhin. Kneel strike lento hyppyä käytin parissa muussa kohdassa, se oikaisee hieman sandy gravessa ja sillä saa griffon wingin ilman owl morphia.

-Käytin eri pomo strategioita, sillä en tajua niistä WR strategioista, sain niitten avulla vaan minuutin hitaammat pomo taistelut kuin omilla teillä. Siksi havaitsin omat tiet paremmaksi kuin WR tiet.

Reitti oli sama mutta käytin vaihtoehtoisia metodioita kuten otin ennen aikaisen whip skillin entrancesta partnerin hyppy trickin avulla. Ja jätin välistä skeleton summonin.

-Myöskään quest reward glitch ei kuulelma toimi PAL versiolla, joten käytin 4 kauppa visiittiä kahden visiitin sijasta.

-Skippasin myös axe bomberin ja käytin vaihtoehtoisesti gale forcea Stellan toka vaiheeseen. En tajua miksi WR pelaaja ottaa tarpeettoman axe bomberin pitkällä back trackilla vaikka gale force toimii paremmin minusta.

-Silti hävisin WR ajalle noin 5 minuuttia. Ehkä joskus yritän vielä kovemmin ja jälleen hieman eri ideoilla, yritän saada ainakin alle 1.10, mutta kyllä tämä oli ihan sujuva kokonaisuus.

Jossain vaiheessa kun aikaa liikenee niin voisin kirjoittaa tänne pää sivulle myös Potrait of Ruinin speedtrickejä ja sequence breakkeja, mutta tällä hetkellä on pieniä kiireitä omassa elämässä. Mutta joo se siitä, pistäkää paremmaksi, tämä on ainakin uusi Suomen ennätys.
Minun speedrun ajat
http://galleria.suomi24.fi/MASTER-88
Huonot poistettu

-Zero-

#14
Jeh, PoR:issa on speedrun meneillään, pakko oli savettaa ku ei jaksa putkeen pelata..... Toisella kertaa sukkana sitten.