Ayami Kojiman taide

Started by Kultamuna Classic, 30 October 2009, 20:08

Previous topic - Next topic

Kultamuna Classic

Juups, puhutaanpas tästä. Ja jos jollain on jakaa jonkin sortin edustavaa data-pakettia edellämainituista, niin otetaan vastaan!  :brow:

A-Yty

#1
Omat pari senttiä: liika on liikaa. SotN:in oheisillustraatioita en voisi kuvitella kenenkään muun tekemäksi, mutta Hectorin pikkuruinen pää CoD:issa ja Anetten venähtänyt kaula DX Chroniclesissa sekä samat, jatkuvasti toistuvat poseeraukset ja ilmeet ovat saaneet minulla ainakin aikaan jonkin sortin ylikuormituksen Kojimaa.

Toisaalta DoS:in Kojima-kama antaa uskoa että hän osaa uudistaakin tyyliään:

http://www.castlevaniadungeon.net/Image ... ojima1.jpg

http://www.castlevaniadungeon.net/Image ... ojima2.jpg

Hän voisi mielestäni jatkaa sarjan parissa, mutta päähovitaitelijaksi voitaisiin koettaa jo jotakuta muuta.

Graham

#2
No mutta! Vihdoinkin Ayami Kojimalle on tehty oma ketju! Ihmettelinkin, kun aikoinani foorumille rekisteröidyin, miksi tästä ei ole vielä aihetta olemassa. Hyvä, että nyt on.

Suoraan sanottuna minusta Ayami Kojima on kuvataiteen jumalatar! En ole koskaan nähnyt kenenkään muun piirtävän ihmishahmoja niin realistisesti ja yksityiskohtaisen tarkasti kuin hänen, silti antaen monille heistä varsin komeat kasvonpiirteet. Kojiman taide Castlevania-pelien kansikuvissa ja ohjekirjoissa vain on niin upeaa katseltavaa, etten itse toivoisi ketään muuta piirtämään hahmotaidetta Konamille. Tämä on toki vain oma näkemykseni, mutta minusta hänen tyylinsä on myös tuonut sarjalle eräänlaista "näennäistä uskottavuutta". Tarkoitan siis sitä, että hänen kansikuvataiteestaan saa heti sellaisen mielikuvan, että kyseessä ei taatusti ole mikään pelkästään lapsille suunnattu peli. Lisäksi kun on kerran tottunut Kojiman tyyliin, ei mikään muu tyyli pysty enää miellyttämään silmää samalla tavoin, mistä Dawn of Sorrow on oiva esimerkki; katselin kerran Aria of Sorrow'n kansikuvaa ja sen jälkeen heti perään Dawn of Sorrow'n kansikuvaa, ja minun oli vaikea kuvitella kansien hahmoja samaksi henkilöksi. Mielestäni Kojiman taide on niin ylivoimaisen häikäisevää, etten itse kyllästyisi koskaan näkemään sitä jokaisen Castlevania-pelin kansissa.
Quote from: "A-Yty"SotN:in oheisillustraatioita en voisi kuvitella kenenkään muun tekemäksi, mutta Hectorin pikkuruinen pää CoD:issa ja Anetten venähtänyt kaula DX Chroniclesissa sekä samat, jatkuvasti toistuvat poseeraukset ja ilmeet ovat saaneet minulla ainakin aikaan jonkin sortin ylikuormituksen Kojimaa.
Ihmettelin ensin, että miten niin muka pieni pää, mutta katsottuani Curse of Darknessin ohjekirjan hahmoesittelykuvia oli kieltämättä pakko myöntää, että onhan se vähän pieni.  :(  Juuri, kun luulin hänen jälkensä olevan täydellistä. Eikä Hector ole valitettavasti ainoa, mutta löysin onneksi Hectorista ja muista myös normaalikokoisella päällä varustettuja kuvia, joten ei se se pienipäisyys onneksi läheskään kaikissa Kojiman kuvissa ole häiritsevää.

Onko muuten niin, että Kojima loi nuo kuvat DoS:ta varten? Jos niin on, on suorastaan häpeällistä, ettei hänen luomuksiaan hyödynnetty pelissä lainkaan, vaikka hän olisi itse siihen epäilemättä suostunut.

//EDIT:
Jos nettisivulinkki kelpaa "datapaketiksi", niin tuolta löytyy varsin kattava kokoelma Kojiman taidonnäytteitä:
http://gallery.aethereality.net/list/artist/38/
Relax. My name is Graham. Let's just say... I'm a missionary.

Rachel

#3
Täältähän löytyikin oikein kunnon fani! :) Kojiman taiteeseen en ole perehtynyt juuri Castlevania pelien taidetta enempää ja niistä pidän eniten varmaankin Symphony of the Nightin taiteesta. Muukin Kojiman Castlevania-taide on kyllä tosi upeaa. :)

HYB

#4
Tyypillistä shoujo taidetta kauhuromanttisilla vaikutteilla. Ei sillä, pidän sekä vanhasta Castlevaniasta sekä Kojiman taiteesta. Oikeastaan Kojima innoitti koko sarjaan tutustumisen tarkemmin, mutta jopa Kojimalla näkyy huolimattomuusvirheitä. Ja elkää vittu edes sanoko siitä Chroniclesin Simonin höyhenboasta.

Kojimahan on kuvittanut myös Vampire Hunter D sarjaa, josta Castlevania on (todennäköisesti) saanut vaikutteita. Ihan pirun hieno sarja, joka sai aikoinaan kun siihen tutustuin valitettavan vähän huomiota länsimaissa. Silti, Kojimassa on taikaa, ja itsekkin tykkään Kojiman kasvoista todella paljon. Teknisesti työt ovat myös loistavia.

Sanoisin silti että suurin osa Kojiman paremmista töistä ei ole Castlevania tavaraa, lähinnä senkin takia että kuvittajan täytyy ottaa huomioon kehittäjän toiveet. AoS taitaakin olla sitä hienointa Kojimaa Castlevania puolelta, tosin vaikea valita :P. hahmodesignit on kasvoja lukuunottamatta aika hit/miss, ja joskus toivoisinkin että Kojima tekisi pikkasen realistisempaa, eikä aina niitä nättipoikia. Jopa Dracula näyttää kaunispojalta.

Mieluummin Kojima kuin se paska mitä oli OoE taide. Saatika animuväännökset.
TITS OR GTFO

Rachel

#5
Quote from: "HYB"Kojimahan on kuvittanut myös Vampire Hunter D sarjaa, josta Castlevania on (todennäköisesti) saanut vaikutteita. Ihan pirun hieno sarja, joka sai aikoinaan kun siihen tutustuin valitettavan vähän huomiota länsimaissa.
Tarkoitatko Yoshitaka Amanon kuvittamaa Vampire Hunter D sarjaa vai onko siitä tehty Kojima-versiokin?

HYB

#6
Eiku saatana sori, siis se on kuvittanu yhtä toista D:n luojan opusta. Kai mä oon vaan aikoinaan lukenu et Vampire Hunter D ohimennessäni enkä oo ajatellu sitä sen enempää kun aikonaan ei ollu niitä oikeen saatavilla. Tunnen itseni niin pirun vanhaksi, dementia iskee :,D. Majinia on siis Kojima kuvittanut.
TITS OR GTFO

Tingle

#7
Mjöf, itse tyksin Ecclesian konsepteista eniten.

Kyllä tuo Kojimakin ihan siisti on, mutta kovin pitkään ei noita identtisiä, sieluttomia silmiään tapittavia kaunispoikia jaksa tiiraill...

/me näkee Ayamin version Mariasta.

... joo oon ihan hiljaa *_*
~ Moi ~

Kultamuna Classic

#8
Oon kyllä Tinglen kanssa samaa mieltä siitä, että komiaa CV taidetta löytyy Kojiman ulkopuoleltakin. Itse olen silti pääsääntöisesti aivopesty.  :mrgreen:

http://castlevania.armster.org/

A-Yty

#9
Löytyykö keneltäkään tätä kokoelmaa:

http://castlevania.wikia.com/wiki/Castl ... ctions_BOX

Sen kuvituksissa oli Kojiman tekemänä muun muassa tällainen:

http://img.photobucket.com/albums/v119/ ... tFront.jpg

Tollaista soisi enemmänkin olevan 8)