Main Menu

Recent posts

#1
Castlevania / Re: Melkein Castlevania: Korvi...
Last post by Q - 24 July 2024, 19:57
Nimikään tuskin sattuma. Kenties se, että sarjaan ei tehdä enää uusia pelejä, auttaa myös näiden Castlevania-kloonien menekissä.
#2
Castlevania / Re: Melkein Castlevania: Korvi...
Last post by A-Yty - 24 July 2024, 15:57
https://www.nintendo.com/us/store/products/blood-lines-magicians-chase2-switch/

Vain Switchille. Viittaukset Dracula's Curseen ovat aika ilmiselviä.


#3
Castlevania / Re: Oma Castlevania Simons Que...
Last post by Wanhus - 28 June 2024, 19:05
Quote from: Graham on 26 May 2024, 00:34Oho. Vai on tämä uudisversio edelleen tekeillä? Kunnioitettavaa, että joku jaksaa vielä kahdentoista vuoden jälkeenkin raataa saman projektin parissa. :jees: En usko, että lataan tätä peliä vielä, sillä minulla ei ole tapana kokeilla fanipelejäkään keskeneräisinä, mutta odotan mielenkiinnolla sen valmistumista. Mikäli nykyinen tahti pysyy samana, ennustan, että versio 1.00 on valmis heti vuoden 2027 alussa. Minulla on aikaa ja kärsivällisyyttä odottaa siihen asti.

Terve Graham!

Joo tää on ollut aika pitkä projekti. Oli tarkotus saada tää valmiiksi tänä vuonna ennen joulukuuta mutta aika varma että tämä ei tapahdu. On tässä erään toisen pelin päivitys kestäny vähän liian kauan. Remake ovehaul patsi tohon mun cave crawler jam peliin Monolith Tiermes. Se nyt viä hieman aikaa tuolta simons curselta sitten tietty perus life happens juttuja ollut projektin aikana aika paljon. Tässä viimeisen vuoden aikana taisin kyllä lykätä ulos noin 20+ patsia. Koitan ainakin saada tänä vuonna vielä kaikki ulkoalueet ja ainakin pari mansionia kondikseen. Loput sitten ensi vuonna. Valmis ehkä 2025 tai joskus myöhemmin.

Jos jotakuta kiinnostaa niin se toinen peli näyttää nyt tuolta (siis siinä ei julkaistulla versiolla) mutta en suosittele lataamaan sitä vanhaa versiota. Se on tehty jamiin niin se tuli ulos hyvin rushattuna ja on semi hirveä.

#4
Castlevania / Re: Kid Dracula
Last post by Graham - 24 June 2024, 16:34
Quote from: Q on 23 June 2024, 21:11Tarkalleen ottaen kyseessä on vieläpä jatko-osa.
Nimenomaan. Alkuperäistä Kid Dracula -peliä ei julkaistu lännessä ennen kuin toukokuussa 2019 PC:lle, PlayStation 4:lle, XBox Onelle ja Nintendo Switchille.
#5
Castlevania / Re: Kid Dracula
Last post by Q - 23 June 2024, 21:11
Kid Dracula itse asiassa julkaistiin myös lännessä, mutta Game Boylle. Tarkalleen ottaen kyseessä on vieläpä jatko-osa.
#6
Castlevania / Re: Kid Dracula
Last post by A-Yty - 23 June 2024, 20:23
Itsellänikin ensimmäinen pelikerta oli Anniversary Collection PS4:llä. Yllätyin itsekin pelin haastavuudesta, varsinkin kun se on tarkoitettu vähän niin kuin parodiaksi.
#7
Castlevania / Kid Dracula
Last post by Graham - 21 June 2024, 14:39
Tästä aiheesta ei yllättävästi kukaan ole näemmä aloittanut uutta keskustelua, joten minä teen sen nyt.

Pelasin tämän ensimmäistä kertaa läpi aivan äskettäin, vaikka en ole koskaan aiemmin sitä edes kokeillut. Oli jokseenkin erikoinen pelikokemus, vaikka Kid Dracula ei taidakaan ihan virallisesti olla Castlevania-sarjan peli. Pelimekaniikaltaan se muistuttaa selvästi enemmän Mega Man -pelejä kuin Castlevaniaa, joskin sillä erotuksella että se on selvästi vähemmän kaavamainen. Se, että Pikku-Dracula käyttää lyömäaseen sijasta ammuksia, joita voi ampua myös ylös ja alas, oli yllätys, ja uuden asevariaation saaminen joka kentän jälkeen on varsin Mega Man -tyylinen ominaisuus.

Kenttäsuunnittelussa oli poikkeuksellisen paljon vaihtelua, vaikka kyseessä on vanha Famicom-peli, ja esimerkiksi se, että kentän pomovihollisena on puhuva Vapaudenpatsas, joka pitää voittaa vastaamalla oikein tietovisakysymyksiin, tuli täysin puskista. Pidin kuitenkin tästä vaihtelevasta kenttärakenteesta. Pomotaistelut muutenkin oli yhtä poikkeusta lukuun ottamatta suunniteltu hyvin, ja aivan kuten kentät, niissäkin oli mukavan monipuolisesti vaihtelua.

Pelin vaikeustaso on kuitenkin yllätti. Peli alkaa varsin helppona, ja söpöön chibi-tyyliin piirrettyjen vihollisten perusteella voisi luulla, että peli on nuorille lapsille suunnattu. Loppua kohden vaikeustaso nousee kuitenkin todella korkeaksi, mihin vaikuttaa osaltaan se, että kentissä on joissakin kentissä vain yksi "tarkastuspiste", siis kohta, josta voi kuoleman jälkeen jatkaa, ja joissakin kentissä sitä ei ole ollenkaan. Se, että viimeisessä kentässä on päihitettävä kaksi pomovihollista ja mentävä niiden välissä vaarallisen piikkialueen läpi ennen kuin voi taistella loppupomoa vastaan ja päihitettävä se yhdellä elämällä, on kova haaste kokeneelle aikuispelaajallekin. Pelin tekijöillä tuskin on siis ollut nuoret lapset mielessään pelin kohderyhmänä.

Pidin myös siitä, että vaikka kuolema kentissä tuleekin helposti, sitä varten on varsin helppo ansaita paljon lisäelämiä, kiitos kenttien välillä pelattavien minipelien. Tosin se, mihin minipeliin pääsee/joutuu, on jokseenkin sattumanvaraista, mutta joka tapauksessa keräämällä ahkerasti kentissä kolikkoja lisäelämiä on näissä minipeleissä melko helppo saada.

Oikeastaan ainoa kriitin paikka tässä pelissä on lopputaistelu. Loppupomolla on vain yksi hyökkäys, jota se toistaa koko ajan, ja sitä voi vahingoittaa vain tiettynä hetkenä tämän hyökkäyksen aikana. Tästä saa väkisinkin sellaisen vaikuteman, että innovatiivisuus olisi loppunut pelintekijöillä suunnitteluvaiheen loppumetreillä kesken.

Audiovisuaalinen puoli Kid Draculassa on minusta kuitenkin hyvää. Värejä on käytetty paljon, ja viholliset ja muut hahmot on piirretty selkeällä, johdonmukaisella tyylillä. Musiikissakaan ei minusta ole moittimista ja sopii muutenkin pelin humoristiseen henkeen, vaikkei mitenkään erityisen mieleenpainuvaa olekaan.

Lopuksi vielä pari sanaa julkaisusta. Pelaamani versio oli Casltevania Anniversary Collectionin mukana tullut peli. Kyseessä on siis virallinen julkaisu, jossa kaikki japaninkieliset tekstit aloitusruudun logoa myöten on vieläpä käännetty englanniksi. Muistan, että Linnavannijat-sivustolle kirjoitetussa Kid Draculan esittelyssä, joka on kirjoitettu silloin, kun peliä ei ollut vielä koskaan julkaistu Japanin ulkopuolella, mainittiin, ettei minipeleissä mukana oleva tanssijan pikkuhousujen värin arvaaminen olisi varmaankaan mennyt lännessä läpi. Tähän minä sanon: nyt on mennyt.
#8
Castlevania / Re: Bloodstained Curse of the ...
Last post by Graham - 21 June 2024, 13:27
Itse asiassa minä ainakin suhtaudun tähän samalla kriittisyydellä kuin Castlevania-peleihinkin, koska pelityyli on niin samanlainen. Sama pätee Ritual of the Nightiin. Ei sitä suotta ole sanottu Castlevania-sarjan "henkiseksi jatko-osaksi".
#9
Castlevania / Re: Bloodstained Curse of the ...
Last post by Q - 20 June 2024, 23:08
Kappas, tästäkin oli keskusteluketju olemassa. Itse läpäisin pelin silloin kun se julkaistiin, ja vaikutelma oli niin ikään pääosin positiivinen. Toki - kuten monta kertaan on tullut foorumilla todettua - mieluummin olisin nähnyt tämänkin tilalla ihan oikean Castlevanian. Toisaalta voi tietyllä tapaa olla ihan hyvä, että 8-bittiset Castlevaniat jätetään "rauhaan" - annetaan niille oma arvonsa, eikä tehdä väkisin retrotyyppistä jatkoa niille. Ehkä näitä Curse of the Mooneja kohtaan on myös vähemmän kriittisempi, kun kyse on ikään kuin bonuspeleistä metroidvaniaan, joka ei varsinaisesti edes ole Castlevania.
#10
Castlevania / Re: Bloodstained Curse of the ...
Last post by Graham - 20 June 2024, 15:37
Curse of the Moon... Tämä peli on kuin Dracula's Curse, mutta hiotummin toteutettu. Minusta on mahtavaa, että Igarashi toteutti sivuprojektina tällaisen klassisia Castlevania-pelejä jälittelevän, lyhyen mutta hauskan pelin. Ensimmäisestä pelikerrastani on itse asiassa jo useampi vuosi, mutta se teki silti niin lähtemättömän vaikutuksen, että muistan edelleen, miten mahtavalta tuntui saada kokea klassinen Vania-pelityyli kokonaan uudessa pelissä. Lisähahmojen karttuminen pelin edetessä oli mahtavaa, ja Veteran-tyylillä mentynä pelin normaali vaikeustasokin tuntui juuri sopivalta.

Pelasin tämän hiljattain läpi uudestaan, mutta tällä kertaa niin, että tapoin Zangetsulla jokaisen kumppaniksi tarjoutuvan. Peli on oli huomattavasti vaikeampi sillä tavoin, ja koska viimeisessä kentässä ei Veteran-tyylillä pääse kuoleman jälkeen jatkamaan heti loppupomoa ennen vaan vasta kentän puolivälistä, taivuin vaihtamaan pelityylin Casualiin, kun elämät olivat loppuneet. Pelin läpäisy tällä tavoin oli kuitenkin palkitsevaa, sillä siihen avautui uusi moodi, jossa pomotaistelut ovat vaikeampia mutta Zangetsulla on alusta asti kaikki erikoiskyvyt, jotka normaalipelissä saa vain tappamalla muut hahmot. Muut hahmot voi siis ottaa tässä moodissa mukaan, ja Zangetsu voi silti käyttää erikoiskykyjä.

Pelissähän on myös yksi ekstra-moodi, jossa Zangetsu onkin loppupomo ja vain kolme muuta pelihahmoa ovat pelaajan käytettävissä. Minusta tämä erilaisten pelimoodien kirjo ynnä kaksi erilaista pelityyliä, joita voi vielä vaihtaa kesken pelisession, tuo todella hyvin uudelleenpeluuarvoa CotM:iin. Vaikka kenttien välillä ei olekaan reittivalintoja Dracula's Cursen tapaan, kenttien sisällä niitä on, ja minusta on mukavaa, että monissa kentissä voi valita eri reitin kuin edellisellä pelikerralla. Kun ottaa huomioon, että hahmojen ohjattavuus on yhtä tiukkaa mutta liikkuminen huomattavasti nopeampaa kuin NES:n Castlevania-peleissä, kokonaisuus vain tuntuu selvästi hiotummalta. Siksi uskallankin väittää, että Curse of the Moon on parempi peli kuin yksikään NES-Castlevania.