Main Menu

Pelilehdet

Started by Rachel, 25 December 2009, 22:56

Previous topic - Next topic

Rachel

Tämä aihe tuli minulle ajankohtaiseksi nyt kun suosikkipelilehteni Super Play lopetettiin. Pelilehtien lukemisenihan alkoi aikoinaan Nintendo-lehdestä joka jatkui Super Powerina ja kun SuPon julkaiseminen lopetettiin Suomessa 2000-luvun alkupuolella, kävin tilaamaan sen ruotsalaista vastinetta Super Playta. Tämän vuoden syksyllä ilmestyi Super Playn viimeinen numero ja nyt olen kokonaan ilman pelilehteä.  :|

Päätin siis alkaa miettimään uutta pelilehteä, mutta minulla ei ole oikein tietoa tarjonnasta. Ilmestyykö nykyään Suomessa muita pelilehtiä kuin Pelit-lehti? Enemmän minua kuitenkin kiinnostaisi ulkomaalaiset pelilehdet, mutta niistä en tiedä juuri mitään, joten jos täällä foorumilla olisi ihmisiä joilla on enemmän tietoa näistä lehdistä niin olisin kiitollinen kaikesta tiedosta. Mitä hyviä pelilehtiä on olemassa ja minkä tyylisiä ne ovat?

Rachel

#1
Nyt löysin itselleni sen Oikean Pelilehden! :D Se on ruotsalainen Level.

Levelin päätoimittaja on Tobias Bjarneby. Sama henkilö joka Super Powerin suomenkielisessä versiossa tunnettiin nimellä Topi. Tobiashan on ollut kuvioissa mukana jo Nintendo-lehdestä saakka ja työskennellyt sen jälkeen Super Powerissa ja Super Playssa. Sen jälkeen kun hän jätti Super Playn vuonna 2004, en ole kuullut miehestä mitään, mutta nyt sain selville että nykyään hän on Levelin päätoimittaja! Ja kun tiedän miten mahtava Super Play oli silloin kun Tobias oli siellä päätoimittajana, en tarvitsisi mitään muuta tietoa Levelistä tietääkseni, että se on juuri oikea lehti minua varten. :)

Mutta Wikipediasta löytyi Levelistä lisää tietoa, joka sai minut entistä innostuneemmaksi! Level käsittelee pelejä lifestylena (kuten Super Playkin teki) ja suurten raporttien, arvosteluitten, ennakoitten ja uutisten lisäksi siinä on paljon todella mielenkiintoisia osioita kuten: 32 sivua retroa joka numerossa(!), kuvia ja taktiikoita jonkun loppupomon voittamiseen, pelikeräilijöiden haastatteluja, pelihistoria-osio, cosplay-osio ym. Tarkempaa tietoa lehdestä löytyy ruotsinkielisestä Wikipediasta.

Olikin siis oikeastaan todella hyvä juttu että Super Play lopetettiin. Muuten en olisi joutunut etsimään uutta lehteä, enkä olisi saanut vieläkään tietää mitään Levelistä. Nyt ei muuta kuin selvittelemään Levelin tilaamista!

Kultamuna Classic

#2
Klassikko jenkki-pelilehdistä: ks. sivun kolmanneksi alin video,nimeltään "Gaming Magazine Retrospective"

 http://www.retrowaretv.com/home/RWTVEpisodes/RWTVEpisode12/tabid/247/Default.aspx

Rachel

#3
Mielenkiintoinen katsaus vanhoihin ja uudempiinkin USA:n pelilehtiin. Kiitos!

Lumienkeli

#4
Itse asiassa luulin että Level on Super Playn uusi nimi kun siinä oli tuo Tobias pääkirjoituksessa, olen sitä joskus lehtipisteissä selannut ja vaikutti hyvältä. No oppii jotain uutta. Nykyisin tilaan Pelaajaa sekä ostan Edgen irtonumeroita.
Soredemo boku wa yattenai.

Kultamuna Classic

#5
Vois harkita Edgen tilaamista. Onko olemassa Eurooppalaista retropelaamiseen keskittyvää lehteä? :hmm:

Tunttis

#6
http://www.retrogamer.net/ Brittiläinen Retro Gamer on varmaan se tunnetuin ja paras. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tarkotus olisi jossain vaiheessa kokeilla.  ::)

Lumienkeli

#7
Tuli ostettua sekä uusin Retro Gamer, Edge että Level. Lisäksi tilauksessa on jo muutaman vuoden ajan ollut Pelaaja. Laatukamaa jokainen, vaikka ruotsinkielisestä tekstistä meneekin puolet vähän ohi.

Mietin tässä tänään kuinka radikaalisti internet-kirjoitteluni on tippunut muutamassa vuodessa. Syytän tästä yhä kiireisempää ja nopeammin päivittyvää internettiä; Facebook, IRC, mese yms. Myöskin oma persoona on jokseenkin töiden ja turhien opiskelujen jälkeen laantunut kyynisemmäksi eikä osaa enää ottaa kantaa asioihin aikaisemmalla innostuksella. Mutta aina jaksaa lukea mielenkiintoista pelijournalismia, ja sen toteuttaa mm. Kari Salmisen palsta Pelaajassa ja Edgessä Trigger Happy ja muut vastaavat. Onpahan edes jotain syvällisempää pelimaailmassa kuin pelkkä WoWin grindaus ja pakkopullapelien läpäisyt trofeiden ja saavutusten toivossa. "Nää on pakko saada" :(
Soredemo boku wa yattenai.